De twee merken, die in september 2010 een overeenkomst tekenden voor voorzetting van de samenwerking, kiezen voor Groot-Brittannië en Frankrijk. Daar wordt ook de huidige generatie Vivaro en Trafic geproduceerd.

Opel en Renault nemen de opvolger van de huidige editie Vivaro/Trafic in 2013 in productie. De Duitse telg verlaat in het Britse Luton de band, al komen de types met verhoogd dak tezamen met de exemplaren van Renault uit het Franse Sandouville. Opel is van plan om in Luton op jaarbasis 62.000 exemplaren van de nieuwe bedrijfswagen te gaan bouwen.

Renault laat zijn Trafic nu ook nog in de Britse fabriek produceren maar haalt de fabricage van de opvolger naar eigen land. Dat is nog omdat de faciliteit in Sandouville nu alleen de geflopte Laguna en de bejaarde Espace bouwt. Voor de inmiddels gesaneerde Vel Satis is geen opvolger gekomen. De fabriek in Sandouville kampt met een grote overcapaciteit en Renault heeft er blijkbaar geen vertrouwen meer in dat dit met de fabricage van nieuwe personenautomodellen kan worden opgelost. Zowel de Laguna als de Espace krijgen weliswaar medio 2014 een opvolger, maar die zullen op dezelfde productielijn als de Mégane/Scénic gebouwd gaan worden. Zodoende krijgt de fabriek in Sandouville (die ooit opgericht werd om de R16 te produceren) een bedrijfswagenbestemming. 

Opel en Renault werken al sinds 1996 samen als het om bedrijfswagens gaat. De vorige generatie Trafic werd kortstondig als Opel omgelabeld, maar niet in Nederland verkocht. De eerste officiële spruit uit het huwelijk waren de Opel Movano en Renault Master. Daarna volgden de Vivaro en Trafic, terwijl Nissan (de alliantiepartner van Renault) een eigen versie van de bestelbus introduceerde onder de naam Primastar.

De Opel Combo en Renault Kangoo bouwen en ontwikkelen de merken zelfstandig. Voor de vervanger van de Combo heeft Opel samenwerking gezocht met Fiat. Renault was voor dit model geen optie omdat Mercedes-Benz de Kangoo gaat gebruiken als basis voor een eigen bestelwagen die onder de Vito/Viano in het gamma moet komen.

Voor in Groot-Brittannië is erg verheugd gereageerd op de deal die General Motors, het moederconcern van Opel, heeft gesloten met Renault. Het akkoord betekent namelijk dat 1.500 werknemers van de Vauxhall fabriek in Luton hun baan zullen houden. Althans tot 2020, want dan verstrijkt de verkooptermijn van de volgende generatie Vivaro/Trafic. Britten waren bang dat General Motors de faciliteit in Luton in navolging van de Opel fabriek in Antwerpen zou sluiten. Maar nu mag men dus nog een ronde door. Ook de Britse vakbonden zijn erg blij met het nieuws. Zij roemen vooral Nick Reilly, de huidige topman van Opel/Vauxhall, voor het bereiken van een akkoord met Renault.