‘s Werelds derde automobielproducent is uit op meer integratie tussen de bedrijfsautomerken Volkswagen, Scania en MAN op het gebied van inkoop, ontwikkeling en productie. De combinatie VW-MAN-Scania moet een ware bedrijfsautogigant opleveren.

Volkswagen had al een meerderheidsbelang in Scania; de invloed van MAN moest vooral groter worden om van het bedrijf een nog stabielere poot onder het Volkswagen-concern te maken. Dit laatste was al langere tijd een van de doelstellingen van bestuursvoorzitter Ferdinand Piëch. Om de schijn van kartelvorming te voorkomen, was het nodig om het aandeel in MAN te vergroten tot meer dan dertig procent. Deze actie betekent dat de overige aandeelhouders van de Duitse truck- en busfabrikant een verplicht aanbod moet worden gedaan. Dit volgt uiterlijk eind mei.

VW’s chef Martin Winterkorn verklaart volgens de Duitse uitgave auto motor und sport dat bedrijfsauto’s een "hoogst interessante en strategisch belangrijke sector vormen". Hij verzekert dat de identiteit van de betreffende merken intact zal blijven. Ook zouden er geen gevolgen zijn voor de productielocaties. Winterkorn zegt het proces van integratie te gaan uitvoeren in samenspraak met management en medewerkers.