Het project maakt onderdeel uit van het subsidieprogramma Proeftuinen duurzame mobiliteit van het ministerie van infrastructuur en milieu. Ecomobiel vindt op 27 en 28 september plaats in Ahoy, Rotterdam.

Mercedes-Benz Nederland wil graag de onbekendheid van bedrijven met de mogelijkheden van brandstofbesparing en CO2-reductie bij bedrijfsauto’s wegnemen. Het brengt daarom logischerwijs hun eigen producten onder de aandacht die hierin een rol kunnen spelen, zoals de Vito E-CELL en de Atego BlueTec Hybrid. Dit is de Truck of the Year 2011 en de eerste zware hybride distributietruck in serieproductie. Een 12 tons bakwagen met 220 pk sterke EEV dieselmotor en Telligent Automaat vormt de basis voor de Atego BlueTec Hybride. Hieraan is een 44 kW sterke E-motor met bijbehorende accu toegevoegd. Deze is parallel geschakeld aan de dieselmotor waardoor beide motoren gelijktijdig ingeschakeld kunnen staan. De Atego BlueTec Hybrid rijdt tot maximaal 60 km/h elektrisch waarbij de dieselmotor altijd stationair op de achtergrond meedraait zodat de nevenaggregaten worden aangedreven. De remenergie van het voertuig die normaal gesproken verloren gaat, wordt opgeslagen in de accu en wordt daarmee weer beschikbaar bij het optrekken van de Atego.

De officiële opening van de vakbeurs voor duurzame mobiliteit op 27 september om 10.00 uur wordt verzorgd door Minister Melanie Schultz Van Haegen van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het thema van dit jaar ‘Stop Thinking, Start Acting’ roept op tot actie. Daarmee wordt extra nadruk gelegd op duurzame mobiliteitsoplossingen die nu al inzetbaar zijn. Op ecomobiel zijn naast Mercedes-Benz veel andere bedrijven en organisaties actief als partner, sponsor, standhouder en/of organisator van een workshop of debat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding