Brits onderzoek: Veel gebreken aan vrachtautobanden

Een onderzoek van de Britse Freight Transport Association (FTA) laat zien welke gebreken het meest voorkomen bij vrachtautobanden.

Het onderzoek werd in 2011 uitgevoerd en had als doel alle voorkomende gebreken in kaart te brengen. Uit het onderzoek bleek dat van de 6.000 onderzochte vrachtauto’s meer dan 1.000 gebreken aan de banden vertoonden. Bij 28% van de gebreken ging het over een onjuist loopvlak, bij 16% over het profiel en bij 14% bevonden zich voorwerpen in het loopvlak. De bandenspanning van 10% van de onderzochte banden was onvoldoende en bij 9% waren er onvolkomenheden in de wangen van de banden. Bij 8% was het loopvlak beschadigd en bij 6% waren de banden niet correct gemonteerd.

De FTA is één van de grootste brancheorganisaties in Groot-Brittannië en vertegenwoordigt de belangen van transportbedrijven. De organisatie benadrukt dat de kosten van vrachtautowagenparken onnodig hoog zijn voor brandstof en banden. "Wij geloven dat met een efficiënte bandenhuishouding onnodige kosten kunnen worden voorkomen."

Brits onderzoek: Veel gebreken aan vrachtautobanden - Automobielmanagement.nl

Brits onderzoek: Veel gebreken aan vrachtautobanden

Een onderzoek van de Britse Freight Transport Association (FTA) laat zien welke gebreken het meest voorkomen bij vrachtautobanden.

Het onderzoek werd in 2011 uitgevoerd en had als doel alle voorkomende gebreken in kaart te brengen. Uit het onderzoek bleek dat van de 6.000 onderzochte vrachtauto’s meer dan 1.000 gebreken aan de banden vertoonden. Bij 28% van de gebreken ging het over een onjuist loopvlak, bij 16% over het profiel en bij 14% bevonden zich voorwerpen in het loopvlak. De bandenspanning van 10% van de onderzochte banden was onvoldoende en bij 9% waren er onvolkomenheden in de wangen van de banden. Bij 8% was het loopvlak beschadigd en bij 6% waren de banden niet correct gemonteerd.

De FTA is één van de grootste brancheorganisaties in Groot-Brittannië en vertegenwoordigt de belangen van transportbedrijven. De organisatie benadrukt dat de kosten van vrachtautowagenparken onnodig hoog zijn voor brandstof en banden. "Wij geloven dat met een efficiënte bandenhuishouding onnodige kosten kunnen worden voorkomen."