Demografische en ecologische trends zullen de komende twintig jaar een grote invloed hebben op de markt voor vrachtwagens. Naast toenemende verstedelijking spelen wereldwijde plannen om CO² uitstoot te reduceren een belangrijke rol. Vrachtwagenfabrikanten moeten op grote schaal overstappen op elektrische en hybride voertuigen om aan de nieuwe milieuwetgeving te voldoen.

Ongeveer zeventig procent van de vrachtwagenfabrikanten verwacht een grotere aanwezigheid van Chinezen en Indiërs op de internationale markt, waardoor de druk op de kosten toeneemt. "Het zal een aantal jaar duren voordat deze bedrijven kunnen concurreren met de Westerse standaarden, maar zij zijn al goed op weg," aldus René Seyger, partner bij Roland Berger. "Westerse fabrikanten moeten meer samenwerkingen aangaan met aanbieders en andere fabrikanten uit opkomende landen. Dat is de enige manier waarop zij kosteneffectieve oplossingen kunnen ontwikkelen en kunnen blijven groeien in de opkomende markten."

Verstedelijking
In een aantal regio’s, met name in China, worden demografische veranderingen bestempeld als de belangrijkste trend voor vrachtverkeer. De wereldpopulatie zal in 2030 gegroeid zijn tot 8.3 miljard. Veel mensen leven tegen die tijd in megasteden, vooral in opkomende landen. "De opkomst van deze steden leidt niet alleen tot meer transportstromen, maar ook tot nieuwe, specifieke transportvragen. Zo zullen er nieuwe typen vrachtwagens nodig zijn om de steeds grotere afstanden tussen de distributiecentra aan de stadsranden en de stadskernen te kunnen overbruggen," voorspelt Seyger.
Alternatief vervoer
Ook het internationale voornemen om de CO² uitstoot te verminderen heeft invloed op de vrachtwagen industrie. Negentig procent van de voor deze studie geïnterviewde experts wijst deze ontwikkeling aan als belangrijk of zeer belangrijk voor de toekomst van de industrie. Roland Berger verwacht dat nationale overheden het brandstof verbruik tot dertig procent willen verminderen. Daarnaast zullen steeds meer steden lage of nul emissie regels invoeren, waardoor de vraag naar alternatieve vervoersmiddelen – bijvoorbeeld hybride of elektrische vrachtwagens – toeneemt.  "De weg naar 2030 wordt uitdagend voor de fabrikanten: zij moeten zowel rekening houden met de veranderingen op de markt als veranderingen in het aanbod. Aan beide zijden zal zeer veel concurrentie ontstaan," besluit Seyger.
In het rapport Truck Transportation 2030 identificeert Roland Berger op basis van een analyse van ontwikkelingen in de wegtransportsector en expertinterviews zes megatrends, waarmee de vrachtwagenindustrie de komende twintig jaar te maken krijgt. Naast de aangehaalde factoren worden de nadruk op transparantie -en daarmee efficiency-, toenemende tolheffingen en de focus op het verminderen van ongelukken aangewezen als belangrijke trends.