Aan deze verkiezing doen alleen nieuwe of recentelijk vernieuwde bestelauto’s mee, zodat de jury uit slechts zeven modellen kon kiezen. De nieuwe Ford eindigde ver voor de Dacia Dokker en Mercedes-Benz Citan.

De Transit Custom is afgetekend winnaar geworden; hij verzamelde 117 van de maximaal te verdienen 133 punten. De Dokker en de Citan kwamen niet verder dan 54 respectievelijk 53 punten. De internationale jury, bestaande uit 24 leden, kon behalve voor het genoemde trio kiezen uit de Citroën Berlingo/Peugeot Partner, Nissan NV 400 en Opel Combo. Van alle zeven modellen zijn alleen de Ford en de Dacia compleet nieuw ontwikkeld; de Mercedes-Benz Citan heeft als afgeleide van de Renault Kangoo echter toch voldoende unieke eigenschappen om op de derde plaats te eindigen. Bij de Berlingo en Partner gaat het slechts om een kleine facelift, terwijl de Nissan NV400 nagenoeg identiek is aan de Renault Master en Opel Movano. De Opel Combo kan op dezelfde manier worden gezien als een variatie op de Fiat Doblò Cargo. Als International Truck of the Year werd de Iveco Stralis Hi-Way gekozen, voor de Mercedes-Benz Antos en de Ford Otosan New Cargo.

Bestelauto van het Jaar

Op 26 september wordt de voor de Nederlandse markt belangrijke en door Automobiel Management georganiseerde trofee Bestelauto van het Jaar 2013 uitgereikt. Anders dan bij de internationale verkiezing dingen hier juist niet de allernieuwste modellen mee naar de hoogste eer, maar alle bestelauto’s die minimaal een volledig jaar op de markt zijn. Daardoor spelen niet alleen de producteigenschappen een rol in de beoordeling, maar ook de ervaring van gebruikers, zoals fleetowners en leasemaatschappijen.