Ontwerchef Bertrand Janssen maakt het voor Sprinter-kopers extra belangrijk om de juiste kleur te kiezen. De nieuwe, prominente omlijsting van de grille valt op als rood gestifte lippen – bij de wagenkleur rood welteverstaan. Blauwe lippen kunnen ook. Of modieus metallic donkerbruin, net als een scala aan andere tinten. Janssen zette bij de nieuwe Sprinter de designtaal voort die hij bij de Citan had uitgezet. De nieuwe Vito wordt volgend jaar het derde lid van deze familie. "Die wordt heel bijzonder", voegde de amicale ontwerper zijn Nederlandse persvrienden alvast toe. Of was het een waarschuwing? Nee, want een ‘Janssen’ valt gewoonlijk in de smaak. Zie daarvoor nadrukkelijk de imposante Actros vrachtwagen. Of de kortgeleden ververste Unimog.

Euro 6

Technisch veranderde er op zich niet zo heel veel, in die zin dat de motoren behouden bleven. Het gehele palet (CDI’s van 95 tot 190 pk) is er met Euro 6-kwalificatie. Dat wil zeggen: de V6 met 190 pk en de NGT (aardgas) zijn standaard Euro 6, de overige motoren zijn Euro 5 en kunnen vanaf een wagenmassa van 2.380 kg als Euro 6 de weg op. Maar dan geldt er wel een meerprijs van ca. 1.250 euro, waar geen lager verbruik tegenover staat (wel een subsidie ter waarde van dit bedrag bij voertuigregistraties tot 31-12-2013). Bovendien is AdBlue tanken dan een must. Jorus Vos, Directeur Bestelwagens bij de Nederlandse importeur, is er nuchter over, en stelt dat die investering zich feitelijk niet laat terugverdienen. Liever zet hij in op de standaard leverantie van alle Nederlandse Sprinters met het BlueEfficiency-pakket en een 7-traps automaat die per model 1 l/100 km zuiniger zullen zijn dan hun respectievelijke voorgangers. "Uit het oogpunt van Total Cost of Ownership is dat het meest interessant." Vos kan haast niet wachten om de boer op te gaan met de nieuwe grote bestelauto: "Een gemiddeld verbruik van 6,3 l/100 km betekent dat ik heel wat prospects een mooie brandstofbesparing kan voorrekenen."

Zijwind

Meer veiligheid is er onder meer door het standaard te leveren nieuwe systeem Crosswind Assist. Om dat aan de pers te kunnen demonstreren, dacht Daimler ter plaatse (Düsseldorf) wel een paar knapen van ventilatoren te kunnen huren die Sprinters opzij kunnen blazen. Maar nee, niets was krachtig genoeg, zodat zij hun immense ventilatoren uit Stuttgart moesten meeslepen naar de testlocatie. De ervaring was het echter waard; de wind beukte nu met 95 km/h tegen de Sprinters, waarmee we met 110 km/h langs de vliegtuigmotor-grote propellers reden. Met het systeem aan bleven de bestelwagens nog nét in hun eigen rijstrook, met het systeem uit schoven ze zomaar een baantje op. Een indrukwekkend en belangwekkend verschil.