Elektrische Nissan e-NV200 bestelauto komt in juni

De Nissan e-NV200 komt bij de internationale verkoopstart in juni beschikbaar als bestelauto en als vijfpersoons gezinsauto onder de naam Evalia. De e-NV200 heeft de aandrijflijn van de Nissan Leaf.

Daarmee heeft de bestelauto een bereik van 170 kilometer (NEDC). Nissan zegt dat bijna de helft van alle vergelijkbare bestelauto’s minder dan 170 kilometer rijdt per dag.  "De bewezen betrouwbare elektrische aandrijflijn van de e-NV200 is geknipt voor het typische start-stopgebruik dat bij dit soort werkpaarden hoort", aldus Jean-Pierre Diernaz, director of electric vehicles bij Nissan Europe. "De e-NV200 veroorzaakt geen uitstoot en rijdt rustig en trillingvrij. Daarnaast is de e-NV200 standaard uitgerust met een automaat – iets wat een uitkomst is voor elke koerier of taxichauffeur. Voor ondernemers tellen natuurlijk ook de lage gebruikskosten mee (…) We geloven echt dat de e-NV200 grote invloed zal hebben op de samenstelling van taxivloten en op wagenparken met bestelauto’s. Tegelijkertijd zal de emissieloze e-NV200 ook invloed hebben op de luchtkwaliteit in grote steden."

Nieuwe ontwikkeling

Meer dan dertig procent van alle onderdelen is speciaal voor deze auto ontwikkeld.

De verschillen met de NV200 bestaan uit een grondig gewijzigde styling, een aangepast chassis, een veranderd interieur en een nieuwe accu en een remsysteem met meer regeneratief vermogen. De bestelauto heeft net als de diesel-versie een laadvolume van 4,2 kubieke meter. Er passen twee europallets in de laadruimte. De schuifdeuren aan beide zijden plus de grote achterdeuren zorgen voor een perfecte toegankelijkheid. Nissan vermeldt helaas geen laadvermogen.

Opladen in 30 minuten tot 8 uur

Het opladen van de batterij gaat eenvoudig (bijvoorbeeld ’s nachts), met een aansluiting van 16 ampère (enkele fase, 3,3 kW). Wanneer een 6,6 kW-aansluiting met 32 ampère benut wordt, halveert de laadtijd tot circa vier uur. Een speciale CHAdeMO DC 50 kW-snellader kan de accu tot 80 procent opladen in slechts dertig minuten (of minder als de accu gedeeltelijk opgeladen is). In Europa zijn inmiddels meer dan duizend openbare CHAdeMO-snelladers in gebruik. Ook heeft een aantal bedrijven een eigen snellaadvoorziening geïnstalleerd. Vanwege de compactere opzet van de accu en het mogelijk intensievere gebruik met meerdere keren per dag snelladen, is de accu voorzien van een koelsysteem. Naar schatting vermindert het capaciteitsverlies daardoor tot zo’n drie procent na honderdduizend kilometer. De accu is laag gemonteerd, onder de laadvloer en in een versterkte zone voor extra bescherming bij een aanrijding. De bevestiging van de accu zorgt tegelijk voor extra stijfheid van de auto (twintig procent meer torsiestijfheid en 35 procent meer laterale stijfheid ten opzichte van de NV200).

 

Elektrische Nissan e-NV200 bestelauto komt in juni - Automobielmanagement.nl

Elektrische Nissan e-NV200 bestelauto komt in juni

De Nissan e-NV200 komt bij de internationale verkoopstart in juni beschikbaar als bestelauto en als vijfpersoons gezinsauto onder de naam Evalia. De e-NV200 heeft de aandrijflijn van de Nissan Leaf.

Daarmee heeft de bestelauto een bereik van 170 kilometer (NEDC). Nissan zegt dat bijna de helft van alle vergelijkbare bestelauto’s minder dan 170 kilometer rijdt per dag.  "De bewezen betrouwbare elektrische aandrijflijn van de e-NV200 is geknipt voor het typische start-stopgebruik dat bij dit soort werkpaarden hoort", aldus Jean-Pierre Diernaz, director of electric vehicles bij Nissan Europe. "De e-NV200 veroorzaakt geen uitstoot en rijdt rustig en trillingvrij. Daarnaast is de e-NV200 standaard uitgerust met een automaat – iets wat een uitkomst is voor elke koerier of taxichauffeur. Voor ondernemers tellen natuurlijk ook de lage gebruikskosten mee (…) We geloven echt dat de e-NV200 grote invloed zal hebben op de samenstelling van taxivloten en op wagenparken met bestelauto’s. Tegelijkertijd zal de emissieloze e-NV200 ook invloed hebben op de luchtkwaliteit in grote steden."

Nieuwe ontwikkeling

Meer dan dertig procent van alle onderdelen is speciaal voor deze auto ontwikkeld.

De verschillen met de NV200 bestaan uit een grondig gewijzigde styling, een aangepast chassis, een veranderd interieur en een nieuwe accu en een remsysteem met meer regeneratief vermogen. De bestelauto heeft net als de diesel-versie een laadvolume van 4,2 kubieke meter. Er passen twee europallets in de laadruimte. De schuifdeuren aan beide zijden plus de grote achterdeuren zorgen voor een perfecte toegankelijkheid. Nissan vermeldt helaas geen laadvermogen.

Opladen in 30 minuten tot 8 uur

Het opladen van de batterij gaat eenvoudig (bijvoorbeeld ’s nachts), met een aansluiting van 16 ampère (enkele fase, 3,3 kW). Wanneer een 6,6 kW-aansluiting met 32 ampère benut wordt, halveert de laadtijd tot circa vier uur. Een speciale CHAdeMO DC 50 kW-snellader kan de accu tot 80 procent opladen in slechts dertig minuten (of minder als de accu gedeeltelijk opgeladen is). In Europa zijn inmiddels meer dan duizend openbare CHAdeMO-snelladers in gebruik. Ook heeft een aantal bedrijven een eigen snellaadvoorziening geïnstalleerd. Vanwege de compactere opzet van de accu en het mogelijk intensievere gebruik met meerdere keren per dag snelladen, is de accu voorzien van een koelsysteem. Naar schatting vermindert het capaciteitsverlies daardoor tot zo’n drie procent na honderdduizend kilometer. De accu is laag gemonteerd, onder de laadvloer en in een versterkte zone voor extra bescherming bij een aanrijding. De bevestiging van de accu zorgt tegelijk voor extra stijfheid van de auto (twintig procent meer torsiestijfheid en 35 procent meer laterale stijfheid ten opzichte van de NV200).