Het lijkt alsof de Amerikaanse consument begint door te krijgen dat Europese en Japanse bestelauto’s efficiënter zijn dan de modellen uit eigen land. Ford (Transit Connect), Nissan (NV200) en Chrysler (RAM-modellen van Fiat) zijn voorbeelden die Glaser naast de eigen Mercedes-Benz Sprinter aanhaalt van bestelauto’s met kleinere afmetingen maar grotere binnenmaten dan de traditionele Amerikaanse vans. Hij schrijft deze trend trouwens geheel toe aan de Sprinter, die tot nu toe voor bijna een miljard dollar aan omzet heeft opgeleverd voor MB USA. Vorig jaar verkocht de divisie een kleine 22 duizend exemplaren, wat vier procent meer is dan in 2012. Het segment is ter plaatse 259 duizend voertuigen groot en groeide zelf drie procent. In januari was de groei in Sprinter-verkopen opeens twintig procent.

Vito

De Sprinter wordt momenteel verkocht via 188 Amerikaanse dealers. De komende vijf jaar komen er dertig bij. Daarnaast verkopen 57 Freightliner-dealers hetzelfde model onder hun eigen merknaam. Freightliner is een merk van moederbedrijf Daimler AG. In het gamma komt er nog een kleiner model bij, dat wordt omschreven als een twaalfzits personenbus. Dit kan nauwelijks iets anders betekenen dan dat de nieuwe Vito, die in het najaar op de IAA Hannover debuteert, de oversteek naar de VS gaat maken. Grappig: Bernie Glaser noemt de Sprinter "het Zwitserse zakmes van het segment" vanwege de vele uitvoeringen waarin het model leverbaar is.