Deutsche Post DHL bezorgt elektrisch met StreetScooter

Een jaar na de ingebruikname van de deels zelf ontwikkelde StreetScooter, blikt Deutsche Post DHL met tevredenheid terug op de inzet van dit elektrisch aangedreven voertuig voor postbezorging. Saillant detail is dat de Nederlandse provincie Limburg in 2010 de ontwikkeling mede subsidieerde.

Deutsche Post DHL is ambitieus met de vergroening van zijn wagenpark, aldus woordvoerster Christina Müschen. "Wij kijken naar alle beschikbare alternatieven voor de traditionele dieselaandrijving. Autofabrikanten stellen ons geregeld testvoertuigen ter beschikking die bijvoorbeeld gebruik maken van hybride-techniek, aardgasmotoren of elektrische aandrijving." Laatstgenoemde categorie heeft al enige tijd de speciale aandacht van het postbedrijf, dat de post voor de stad Bonn op termijn zelfs uitsluitend nog met elektrische voertuigen wil gaan bezorgen. "Dit is een project waarmee uiteindelijk 140 voertuigen gemoeid zijn", aldus Müschen. De meest opvallende deelnemer aan het elektrische-voertuigproject is de StreetScooter ‘Work’. Deze elektrisch aangedreven bestelauto is een product van het in Aken gevestigde StreetScooter GmbH, de Rheinisch Westfälische Technische Hochschule (RWTH Aachen University) en Deutsche Post DHL. Müschen: "Sinds de Dekra de StreetScooter een jaar geleden de typegoedkeuring verleende, hebben wij er vijftig in gebruik genomen. Daarvan rijden er twintig in Bonn en dertig op andere locaties in Duitsland."

Even groot als Caddy Maxi

De reden voor het succes van deze bestelauto is dat hij puur en alleen voor het bezorgen van brieven en pakketten is ontwikkeld. "Uiteraard zonder het comfort van de bestuurder uit het oog te verliezen", verduidelijkt Müschen. "Er is vanaf het eerste ontwerp rekening gehouden met de arbeidsomstandigheden van de postbezorgers die dit voertuig zouden gaan gebruiken. Het werk is voor hen zeer intensief, met maximaal tweehonderd stops oftewel bezorgadressen per dag." De StreetScooter wordt driehonderd dagen per jaar ingezet en heeft bij intensief gebruik een actieradius van tachtig kilometer. De laadruimte heeft een volume van 4,3 kubieke meter, vergelijkbaar met die van de Volkswagen Caddy Maxi.

Nederlandse subsidie

In 2010 gaf de provincie Limburg een subsidie van 2,1 miljoen euro "om de samenwerking tussen de universiteit in Aken en het Limburgs bedrijfsleven te stimuleren", zo valt te lezen op de website.

Deutsche Post DHL bezorgt elektrisch met StreetScooter - Automobielmanagement.nl

Deutsche Post DHL bezorgt elektrisch met StreetScooter

Een jaar na de ingebruikname van de deels zelf ontwikkelde StreetScooter, blikt Deutsche Post DHL met tevredenheid terug op de inzet van dit elektrisch aangedreven voertuig voor postbezorging. Saillant detail is dat de Nederlandse provincie Limburg in 2010 de ontwikkeling mede subsidieerde.

Deutsche Post DHL is ambitieus met de vergroening van zijn wagenpark, aldus woordvoerster Christina Müschen. "Wij kijken naar alle beschikbare alternatieven voor de traditionele dieselaandrijving. Autofabrikanten stellen ons geregeld testvoertuigen ter beschikking die bijvoorbeeld gebruik maken van hybride-techniek, aardgasmotoren of elektrische aandrijving." Laatstgenoemde categorie heeft al enige tijd de speciale aandacht van het postbedrijf, dat de post voor de stad Bonn op termijn zelfs uitsluitend nog met elektrische voertuigen wil gaan bezorgen. "Dit is een project waarmee uiteindelijk 140 voertuigen gemoeid zijn", aldus Müschen. De meest opvallende deelnemer aan het elektrische-voertuigproject is de StreetScooter ‘Work’. Deze elektrisch aangedreven bestelauto is een product van het in Aken gevestigde StreetScooter GmbH, de Rheinisch Westfälische Technische Hochschule (RWTH Aachen University) en Deutsche Post DHL. Müschen: "Sinds de Dekra de StreetScooter een jaar geleden de typegoedkeuring verleende, hebben wij er vijftig in gebruik genomen. Daarvan rijden er twintig in Bonn en dertig op andere locaties in Duitsland."

Even groot als Caddy Maxi

De reden voor het succes van deze bestelauto is dat hij puur en alleen voor het bezorgen van brieven en pakketten is ontwikkeld. "Uiteraard zonder het comfort van de bestuurder uit het oog te verliezen", verduidelijkt Müschen. "Er is vanaf het eerste ontwerp rekening gehouden met de arbeidsomstandigheden van de postbezorgers die dit voertuig zouden gaan gebruiken. Het werk is voor hen zeer intensief, met maximaal tweehonderd stops oftewel bezorgadressen per dag." De StreetScooter wordt driehonderd dagen per jaar ingezet en heeft bij intensief gebruik een actieradius van tachtig kilometer. De laadruimte heeft een volume van 4,3 kubieke meter, vergelijkbaar met die van de Volkswagen Caddy Maxi.

Nederlandse subsidie

In 2010 gaf de provincie Limburg een subsidie van 2,1 miljoen euro "om de samenwerking tussen de universiteit in Aken en het Limburgs bedrijfsleven te stimuleren", zo valt te lezen op de website.