Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door AUMACON.

 

In de periode van januari tot en met november werden 75.299 nieuwe bestelauto’s verkocht tegenover 69.994 stuks in de eerste elf maanden van 2017 – een toename van 7,6 procent. Sinds maart dit jaar worden er maandelijks (fors) meer nieuwe bestelauto’s afgeleverd. 

 

De opgaande economische bedrijvigheid in ons land geeft daarbij een belangrijkste impuls, maar ook nieuwe merken zorgen voor extra registraties. Zo is truckmerk MAN (691 registraties in 2018) sinds kort ook in de bestelautomarkt vertegenwoordigd en worden onder het merk Van Blitterswijk (316 registraties in 2018) diverse elektrische voertuigen aan de man gebracht. Voor AUMACON reden genoeg om de jaarprognose opwaarts bij te stellen naar 79 duizend stuks. Dat zou overigens het hoogste jaaraantal worden sinds 2008. 

 

Marktleider Volkswagen verkoopt dit jaar wel iets meer bestelauto’s (+5,2%) maar valt terug naar een marktaandeel van 20,9 procent; vorig jaar was dat in dezelfde fase nog 21,4 procent. Het verkoopvolume van de nummer twee, Mercedes-Benz, klimt dit jaar met maar 1,9 procent waardoor het marktaandeel zakt naar 14,8 procent (was in januari t/m november 2017: 15,6 procent). De nummer drie, Ford klimt licht naar een marktaandeel van 13,3 procent.

 

De bestverkochte merken in de periode januari tot en met november zijn: 1. Volkswagen (15.727 stuks/20,9% marktaandeel), 2. Mercedes-Benz (11.122/14,8%), 3. Ford (10.036/13,3%), 4. Renault (9.059/12,0%) en 5. Peugeot (7.731/10,3%).

 

Een uitgebreid cijferoverzicht is te vinden in Kennisbank CARmonitor .

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding