Turkije komt met eerste eigen auto

Turkije heeft de eerste ‘eigen’ auto’s gelanceerd, een nog wel grotendeels in Italië door Pininfarina ontworpen elektrische SUV en sedan.

Turkije komt met eerste eigen auto

De onthulling werd bijgewoond door president Erdogan die er al lange tijd naar streeft een eigen auto-industrie in zijn land tot stand te brengen. De auto’s zijn in eerste instantie bedoeld voor de binnenlandse markt maar moeten later ook verkocht worden in Europese landen.

In Turkije worden al duizenden auto’s gebouwd voor de Europese markt in fabrieken van onder meer Ford, Fiat Chrysler, Renault en Hyundai. Plannen voor een fabriek van Volkswagen zijn echter vanwege de politieke situatie dit najaar in de ijskast gezet. Tot nu toe was er echter nog geen échte Turkse autofabrikant actief.

Compacte SUV

Die rol wordt nu vervuld door een vorig jaar opgericht consortium van een aantal industriële bedrijven onder de naam TOGG. De groepering wordt geleid door Gurcan Karakas die voorheen voor toeleverancier Bosch werkte, en de van General Motors Korea afkomstige Sergio Rocha. TOGG hoopt in 2022 de eerste compacte SUV’s van de band te laten rollen. Waar de fabriek daarvoor moet komen, is tot nu toe echter nog niet bekend gemaakt. Het project zou nog de nodige vertraging kunnen oplopen door de malaise op de binnenlandse automarkt in Turkije. In de eerste tien maanden van dit jaar werden er 339.546 nieuwe personenauto’s verkocht, dat was bijna een derde minder dan in dezelfde periode in 2018 toen ook al sprake was van een forse daling.

Turkije komt met eerste eigen auto - Automobielmanagement.nl

Turkije komt met eerste eigen auto

Turkije heeft de eerste ‘eigen’ auto’s gelanceerd, een nog wel grotendeels in Italië door Pininfarina ontworpen elektrische SUV en sedan.

Turkije komt met eerste eigen auto

De onthulling werd bijgewoond door president Erdogan die er al lange tijd naar streeft een eigen auto-industrie in zijn land tot stand te brengen. De auto’s zijn in eerste instantie bedoeld voor de binnenlandse markt maar moeten later ook verkocht worden in Europese landen.

In Turkije worden al duizenden auto’s gebouwd voor de Europese markt in fabrieken van onder meer Ford, Fiat Chrysler, Renault en Hyundai. Plannen voor een fabriek van Volkswagen zijn echter vanwege de politieke situatie dit najaar in de ijskast gezet. Tot nu toe was er echter nog geen échte Turkse autofabrikant actief.

Compacte SUV

Die rol wordt nu vervuld door een vorig jaar opgericht consortium van een aantal industriële bedrijven onder de naam TOGG. De groepering wordt geleid door Gurcan Karakas die voorheen voor toeleverancier Bosch werkte, en de van General Motors Korea afkomstige Sergio Rocha. TOGG hoopt in 2022 de eerste compacte SUV’s van de band te laten rollen. Waar de fabriek daarvoor moet komen, is tot nu toe echter nog niet bekend gemaakt. Het project zou nog de nodige vertraging kunnen oplopen door de malaise op de binnenlandse automarkt in Turkije. In de eerste tien maanden van dit jaar werden er 339.546 nieuwe personenauto’s verkocht, dat was bijna een derde minder dan in dezelfde periode in 2018 toen ook al sprake was van een forse daling.