DPD gaat vol aan de slag met het vergroenen van de vloot. Na Amsterdam en Haarlem is nu ook de regio Eindhoven aan de beurt. Hier worden voortaan 44 routes duurzaam gereden. Dit gaat in totaal 301.317 kg CO2-uitstoot per jaar besparen. Afgelopen januari lanceerde DPD de eerste elektrische bussen al in Amsterdam en Haarlem. Dit jaar volgen de steden Breda, Groningen en Maastricht nog. Doel is om in 2025 minimaal vierhonderd routes duurzaam af te leggen. Om de stap naar emissievrij vervoer te zetten is een overeenkomst afgesloten met Mercedes (eSprinter), Renault (E-Master), Volkswagen (E-Crafter) en Maxus (EV80).

CEO Eric Dietz van DPD Nederland is gedreven om stappen te zetten om de emissie terug te dringen. “Wij gaan ons wagenpark nog sneller verduurzamen en uitbreiden met elektrische bussen. Zo zijn we in januari begonnen om emissievrij te bezorgen in Amsterdam en Haarlem en nu kunnen we Eindhoven aan het lijstje toevoegen. Het wagenpark bestond al uit Tripls (e-scooter) en fietsen, die we in Rotterdam en Eindhoven inzetten. We waren al CO2-neutraal, nu gaan we voor het structureel verduurzamen van ons proces, overigens niet alleen in Nederland, maar in heel Europa.”

Booming

Mark Horsten, Manager Sales Vans bij Mercedes-Benz Nederland, merkt dat elektrische bedrijfswagens ‘booming’ zijn. “Alles wat over elektrisch gaat, springt eruit. Het staat voor bedrijven met een grote vloot met stip bovenaan de agenda. We zijn uiteraard heel benieuwd hoe zich dit komende tijd verder ontwikkelt.” De resultaten uit de Monitor zijn volgens Horsten een bevestiging dat het merk met de juiste zaken bezig is op dit moment. “Hoe jong de markt ook nog is, we willen een antwoord op elke vraag hebben. De markt zal flink gaan groeien. Dat biedt volop kansen. We willen voor bedrijven een elektrisch alternatief bieden én ze meenemen in deze nieuwe wereld. Dat is echt onze missie.”

Het Duitse merk heeft inmiddels al een flink aantal elektrische bussen in het gamma, waaronder de eVito/Vito Tourer, de eSprinter, de EQV en over een paar maanden de eCitan. En het modellengamma zal nog fors uitgebreid worden. “Je ziet bij grote fleetowners dat dit thema al echt prioriteit heeft. Duurzame mobiliteit staat op de agenda. Bedrijven stellen CO2-doelen en die moeten gehaald worden. Wij willen een goed elektrisch alternatief bieden voor hun bestaande vloot.” Bedrijven met een kleiner wagenpark hebben vaak meer hulp nodig om hun weg te vinden in de EV-wereld. “Die moet je meer bij de hand nemen. De actieradius is vaak een hot item. Maar die is meestal ruim voldoende; de meeste bestelbussen rijden namelijk geen 300 of 400 kilometer per dag. Kortom, dat is op dit moment vaak helemaal geen issue meer.”

Positief sentiment

Ook Opel zet inmiddels in op elektrische versies van bedrijfswagens en ziet volop mogelijkheden voor grote, maar zeker ook kleine bedrijven om over te stappen. Uit de resultaten van de monitor spreekt volgens Lex Rutten, Manager Commercial Vehicles bij Opel Nederland, vooral vertrouwen. “Het sentiment is heel positief, ondanks de coronatijd. We komen uit een crisis. Zitten er zelfs nog middenin. Toch is er een vertrouwen in een groei van de economie. En er wordt een toename van het aantal kilometers verwacht. Een deel van deze ritten kan prima elektrisch worden afgelegd.” Het e-gamma van Opel is volop in ontwikkeling. Na de elektrische Vivaro volgt binnenkort de nieuwe Combo-e. In 2021 wordt het gamma uitgebreid met de Movano-e. “We willen voor elke doelgroep een elektrisch alternatief bieden”, benadrukt Rutten.

(tekst loopt door onder de foto)

Lex Rutten, Manager Commercial Vehicles bij Opel Nederland: “Het sentiment is heel positief, ondanks de coronatijd.”

Pionier

Volgens Rutten heeft Nederland een pioniersfunctie in Europa als het om elektrisch rijden gaat. “Door de relatief geringe afstanden en de goede infrastructuur – op heel veel locaties zijn laadpalen te vinden – is rijden in een elektrische bus allang geen uitdaging meer. Nu is het zaak om de gebruiker mee te krijgen in dit verhaal.” Vooral de dagelijkse praktijk moet daarbij zo goed mogelijk worden nagebootst, stelt Rutten. “Voor ons is het vooral van belang dat bedrijven ons meenemen in hun operationele processen. Hoe wordt de bestelwagen gebruikt? Moet er tussendoor geladen worden? Welke laadinfra is nodig? En welke laadpalen worden gebruikt? Dan kunnen wij helpen om de beste beslissing te helpen maken en drempels te verlagen.”

Ook bij Mercedes-Benz merken ze dat er nog veel behoefte is aan informatie over elektrisch rijden. Horsten: “Niet alleen over laadpalen, de actieradius en de opkomst van zero emissie zones, maar ook over de TCO en het hele subsidieverhaal. Grote bedrijven hebben hiervoor mensen in dienst, maar zzp’ers moeten toch echt zelf uitvogelen waar ze wel of geen recht op hebben. Hiervoor hebben wij onder meer een fiscalisten-hotline in het leven geroepen.”

Proefrijden

Maar het allerbelangrijkste is volgens Rutten en Horsten vooral dat de klant in de praktijk moet kennismaken met de elektrische modellen. Horsten: “We willen op den duur voor elke doelgroep een elektrische oplossing kunnen bieden. Het gamma wordt steeds uitgebreider en de mogelijkheden steeds groter. Van die praktijkervaringen leren ook wij weer.” Rutten: “Je kunt hele mooie verhalen vertellen, maar uiteindelijk moet je ervaren of het past. Waar loop je tegenaan als je een of twee weken op pad gaat met een elektrische bedrijfswagen. Dat is uiteindelijk toch echt de beste manier om te kijken of een overstap wel of niet interessant is.”

Dit artikel is verschenen in het juni-nummer van AM. Voor meer info over onze abonnementen, klik hier