Wheeler kocht TVR in 1981 en gaf het tot dat toe niet echt opvallende label nieuw elan. De ontwerpen werden niet alleen steeds sneller, maar ook opvallender, eigenzinniger en extremer. De dramatisch vormgegeven modellen kenden veel gebreken maar de lichtgewicht modellen waren snel en boden een unieke rijervaring. En daar was het veel klanten om te doen. Het in de jaren zestig en zeventig tamelijk onzichtbare TVR floreerde. In 2004, op het toppunt van TVR’s roem, verkocht Wheeler het merk aan de 23-jarige rijkeluiszoon Nikolai Smolenski, die de sportwagenfabrikant in no time naar de knoppen hielp. In 2006 verliet de laatste TVR de fabriek in Blackpool.
Peter Wheeler leek een beetje op de Nederlandse autosprtfabrikant Joop Donkervoort: een stille, bescheiden en wat geremde man die ogenschijnlijk niets van doen had met de wilde sportwagencreaties. Toch was hij vol passie voor TVR en iemand die 24 uur per dag, zeven dagen per week leek te leven voor zijn automerk. Tot zijn werkzaamheden rekende Wheeler ook het racen met zijn sportwagens, bij voorkeur een Tuscan. (autointernationaal.nl)