Lutz trad op 30 april vorig jaar terug na een carrière van 47 jaar in de auto-industrie. Spoedig daarna haalde hij de voorpagina’s vanwege een crash met zijn straaljager. Ook kwam hij in het nieuws vanwege een vermeende adviesfunctie bij Lotus.

Maar ook General Motors is nog lang niet uitgekeken op deze krasse knar. Lutz is regelmatig in contact geweest met Daniel Akerson, de huidige topman van GM. Volgens bronnen gaan de gesprekken vooral over de nieuwe adviserend rol voor Lutz. Akerson zou ontevreden zijn over het tempo waarin GM momenteel nieuwe modellen ontwikkelt. Ook worden de kosten in zijn ogen onvoldoende in de hand gehouden. Houwdegen Lutz wordt door de CEO beschouwd als een redder in nood.

Volgens Lutz zelf ligt er nog geen concreet aanbod op tafel. Eén van de redenen daarvoor is het feit dat de Amerikaanse overheid, de belangrijkste aandeelhouder van GM, dwars zou liggen. Lutz wordt te veel gezien als een vertegenwoordiger van het ‘oude’ General Motors.

Lutz is een legendarische figuur in de Amerikaanse auto-industrie, want hij heeft voor alle drie de grote autoconcerns gewerkt en onder zijn leiding ontstonden de meest gewaagde producten, variërend van de Dodge Viper tot de Chevrolet Volt en de Ford Sierra tot de Cadillac BLS.