Dat is twee keer zoveel als in 2010. De Britse krant The Telegraph meldt dit op basis van belastingpapieren van Bedder 6, het bedrijf dat Clarkson oprichtte voor de winsten die hij met Top Gear maakt. Dat Clarkson juist vorig jaar zoveel geld verdiende, komt volgens de Britse krant omdat Clarkson een ingewikkelde deal sloot met de BBC. Zo kan hij ook profiteren van de dvd-verkoop van het programma en de versies die in 198 verschillende landen wordt uitgezonden. Daarbij kreeg hij een bonus van de Britse omroep, plus zijn reguliere salaris.

Clarkson kreeg eind vorig jaar flink wat kritiek te verduren nadat hij zei dat ‘stakende ambtenaren voor de ogen van hun vrouw en kinderen doodgeschoten zouden moeten worden’. Voor de één is dit duidelijk een grap, voor de ander een smakeloze opmerking op de nationale Britse televisie. De BBC ontving bijna 32 duizend klachten na de opmerking. Het is niet voor het eerst dat de omroep klachten ontving over de overigens razend populaire presentator. Top Gear behoort al jaren tot de duurste en best bekeken programma’s van de BBC. De kerstspecial trok in Groot-Brittannië vijf miljoen kijkers.

In Nederland wordt het programma uitgezonden door Veronica.

Bron: Autointernationaal.nl

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding