Dat is opmerkelijk, want Ferrari is de kip met de gouden eieren van het Fiat-concern.  Ferrari verkocht in 2011 iets meer dan zevenduizend auto’s maar maakte daarmee maar liefst 312 miljoen euro winst – 43 duizend euro per auto. Ter vergelijk: het merk Fiat maakte met al z’n auto’s  430 miljoen winst.  

Lapo Eduard Elkann (1977) is net als zijn broer John en zuster Ginevra een kleinkind van Gianni Agnelli. Hij staat bekend als een van de meest flamboyante figuren uit de Europese industrie en zijn bijzondere stijl zorgt ervoor dat hij frequenter in bladen als Vanity Fair en GQ verschijnt dan in bijvoorbeeld The Financial Times. Lapo Elkann scoort in lijstjes als ‘best geklede man’ of ‘meest sexy man’  maar hij heeft inmiddels ook zakelijk succes. Hij startte in 2007 met vijftigduizend euro startkapitaal zijn zonnebrillenmerk ‘Italia Independent’ – dat is inmiddels uitgegroeid tot een modelabel met zes miljoen omzet.

Deze successen leidden ertoe dat hij ondertussen wordt gezien als mogelijke opvolger van niemand minder dan Luca di Montezemolo als ceo van Ferrari.  Lapo heeft iets wat men in Italië ‘sprezzatura’ noemt, een soort combinatie van stijl en intelligentie die heel natuurlijk, bijna toevallig, lijkt te werken. Zijn grootvader Gianni Agnelli had dat ook heel erg, hij droeg outfits die met veel zorg waren  samengesteld maar nonchalant en gemakkelijk deden overkomen. Gianni bouwde het Fiat-concern en andere ondernemingen op tot een enorm conglomeraat en dat wordt nu nog steeds bestuurd door de familie.  John, Lapo en Ginevra zijn meerderheidsaandeelhouders in Exor, de investeringsmaatschappij van de Agnelli’s. John Elkann (1976) is sinds 2010 voorzitter van de raad van bestuur van Fiat S.p.A.  en volgde daarmee Luca di Montezemolo op. Die laatste bleef wel aan als ceo van Ferrari, iets wat hij er altijd al bij deed.

Lapo zelf zegt er niet veel over. In het Duitse vakblad Automobilwoche wordt hij geciteerd: "Ik houd mij sterk bezig met het familiebedrijf en ik heb het geluk een zeer getalenteerde broer te hebben die heel goed werk verricht. Ik wil niet aanmatigend zijn: je kunt aan je doelen werken maar altijd alleen maar hier en  nu."  Lapo Elkann begon op 23 jarige leeftijd als persoonlijk assistent van Henry Kissinger en daarna kwam hij in het familiebedrijf op de marketingafdeling van Maserati/Ferrari. Op 26-jarige leeftijd werd hij reclamedirecteur voor Fiat, waar hij veel zou hebben gedaan voor de verjonging van het merk. Hij heeft ook bemoeienis gehad met de herintroductie van de Fiat 500. Op z’n 28ste kwam hij in een mindere periode terecht en belandde met symptomen van drugsgebruik in het ziekenhuis. Hij ging naar Amerika voor ‘rehab’ en keerde in 2007 terug om zich te concentreren op Italia Independent.  Maar hij werkte ook in het familiebedrijf, onder meer voor Ferrari Tailor Made Service. In FT zei hij vorig jaar november: "Maatwerk is geen grap of filosofie of spychologie- het is realiteit. Als je jezelf in een omgeving plaatst die bij je past, heb je een beter leven."

Lapo Elkann is in New York geboren en in Engeland, Brazilië en Frankrijk opgegroeid. Hij spreekt vier talen. (bron: Automobilwoche / FT)

  

 

      

     

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding