Topman Winterkorn van het Volkswagen-concern rekent Browning de teleurstellende resultaten van Volkswagen op de Amerikaanse markt aan. Er werd al geruime tijd over gespeculeerd maar het is inmiddels officieel.

Browning was sinds 2010 verantwoordelijk voor de Amerikaanse markt en volgens Volkswagen heeft Browning rond de jaarwisseling ‘op persoonlijke gronden’ het concern verlaten. Hij keert terug naar Groot-Brittannië. Browning heeft hoge posities bekleed bij GM en Ford en werkte in zijn geboorteland ook voor Jaguar.

Als opvolger heeft VW zijn oog laten vallen op de bedrijfseconoom Michael Horn die sinds 1990 bij Volkswagen is. Hij heeft gewerkt aan de strategie van het concern en het merk, nam in 1997 de verkoop voor Noord- en West-Europa op zich en in 2001 werd hij verantwoordelijk voor verkoop en marketing van de modellen ‘van het merk Volkswagen in het luxe segment’ (Touareg en Phaeton). In 2004 werd Horn verantwoordelijk voor de verkoop van personenauto’s in Europa en in 2009 werd hij verantwoordelijk voor de aftersales van Volkswagen wereldwijd. Behalve Horn is ook Ludger Fretzen benoemd bij Volkswagen of America. Hij wordt verkoopdirecteur personenauto’s van het merk Volkswagen en volgt Terence Johnsson op die naar Audi gaat. Als opvolger van Horn op aftersales is Axel Schulte-Hürman aangesteld. Hij werkt al sinds 1987 bij Volkswagen.

Deze actie toont aan dat de VW-concerntop ontevreden is over de prestaties op de belangrijke Amerikaanse markt. Volkswagen is daar nog steeds duidelijk ondervertegenwoordigd, heeft Winterkorn meerdere keren gezegd en de recentelijk teruglopende verkoopcijfers hebben voor verdere onrust gezorgd. Men ziet kansen voor de compacte suv Tiguan en daarmee zal Horn zich dus meteen moeten bezighouden. In het verleden was Horn betrokken bij de introductie en positionering van de Touareg en de Phaeton. Van de Phaeton wil Volkswagen een tweede generatie op de markt brengen en ook in Amerika aanbieden. (bron: VW en Automobilwoche)