Eberhard Kern ceo van Mercedes-Benz Nederland

Met ingang van 1 februari 2016 zal Eberhard Kern (52) benoemd worden tot president en ceo van Mercedes-Benz Nederland. In deze verantwoordelijkheid volgt hij Hans-Bahne Hansen op.

Kern zal trouwens zijn huidige functie van ceo van Mercedes-Benz Belgium Luxemburg voortzetten. "Met zijn aanstelling stuurt Eberhard Kern vanaf 1 februari zowel Mercedes-Benz Belgium Luxemburg en Mercedes-Benz Nederland aan om de wholesale-structuur verder te optimaliseren, te stroomlijnen en te standaardiseren binnen de regio Europa. Met zijn kennis en ervaring op alle organisatorische terreinen en niveaus van Mercedes-Benz ben ik blij met zijn komst naar Europa en zijn benoeming tot ceo van beide organisaties", zegt Marcus Breitschwerdt, de Europa-chef voor Mercedes-Benz Cars, in het bericht.
Kern startte zijn carrière bij Daimler-Benz in 1982. Na diverse functies op het vlak van controlling, sales en marketing in de Duitse retailorganisatie, werd hij center manager en directeur verkoop bij Mercedes-Benz Ulm/Gmuend in Duitsland. Van 2005 tot 2010 was hij verantwoordelijk voor sales & marketing bij Mercedes-Benz Rusland totdat hij werd gepromoveerd tot president en ceo van Mercedes-Benz Taiwan. Eind 2012 werd hij benoemd tot ceo van Mercedes-Benz India.

Voorafgaand aan zijn functie in België leidde Eberhard Kern met succes de groeistrategie van Mercedes-Benz India. Behalve een ‘omvangrijke toename van de afzet’ van voertuigen ontwikkelde hij de uitbreiding van het dealernetwerk en de lokale productie van personenauto’s in India.  

Europees herstructureringsplan

In de wandelgangen zoemde het bericht al rond dat Mercedes-Benz bezig is de West-Europese regio  te herstructureren. Een eerste aanzet hiertoe is al gerealiseerd met de samenvoeging van de financiële afdelingen van de Nederlandse, Belgische en Luxemburgse importorganisaties.

Nu met ingang van 1 februari 2016 Eberhard Kern is benoemd tot president en ceo van de Nederlandse importorganisatie is kennelijk de tweede stap in de beoogde samenvoeging van de Benelux-landen. Kern is al baas van Mercedes-Benz Belgium Luxemburg. Huub Dubbelman, woordvoerder van Mercedes-Benz Nederland, zei vorige week in Detroit dat hij verwacht dat binnen enkele maanden de definitieve plannen bekend zullen zijn, maar dat de uitvoering niet binnen een jaar gerealiseerd zal zijn. Inmiddels meldde een bron in de directe omgeving van het bedrijf dat de truckdivisie waarschijnlijk in Nederland zal blijven en de personenwagenorganisatie naar België gaat. Dubbelman was niet bereikbaar voor commentaar.

Een kopie voor elk land

Tijdens een interview op de autotentoonstelling in Detroit zei Ola Källenius, bestuurslid marketing & sales van Daimler AG voor Mercedes-Benz Cars, desgevraagd het volgende: "In 2014 hebben wij besloten de Europese regio te creëeren, ongecompliceerd dus, met alle Europese landen zonder Duitsland want dat is zo groot dat dit binnen onze organisatie een aparte regio is. Wij hebben onszelf afgevraagd of we in elk EU-land een kopie van alles moeten hebben. Het antwoord was: waarschijnlijk niet." Källenius vervolgde: "Als er een meer coherente strategie zou zijn en je kijkt naar de EU als één markt, dan realiseer je je dat vooral in de Benelux je in minder dan drie uur rijden elk land hebt aangedaan. Dus we consolideren nu onze activiteiten in sommige delen van de EU-markten en creëren kenniscentra en ja, de Benelux is één een van die gebieden waar we kansen zien om meer te doen om onze marktpositie uit te bouwen en tegelijk ons bedrijf efficiënter te runnen. Financial services is ons al een stap vooruit, nu volgen marketing en verkoop."

GLC brandtofcel in 2017

Källenius zei verder dat Mercedes  doorgaat met investeren in de ontwikkeling van technologie voor zowel plug-in hybride modellen als voor die met brandstofcel. Begin januari kondigde Mercedes op de Consumer Electronics Show in Las Vegas aan dat de GLC in 2017 op de markt komt met de volgende generatie brandstofcel. "Over marktstrategie hebben we het niet gehad, maar in Japan is er momentum, dus dat is een voor de hand liggende keuze, net als Californië", aldus Källenius.

"De technologie voor plug-in hybrides zit in een opwaartse stroom in termen van verbetering van de energie en de kostenreductie van accu’s. Wij hebben twee verschillende technologieën klaar voor de toekomst in de richting van nul uitstoot. We hebben besloten in beide te investeren. Ze komen beschikbaar binnen onze portefeuille. Vervolgens zullen we zien hoe de markten zich ontwikkelen en dienovereenkomstig handelen."

Vorig jaar zei r&d-chef Thomas Weber van Mercedes dat het ongeveer drie minuten zal duren om de tanks te vullen met waterstof. (HHemmes)

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Eberhard Kern ceo van Mercedes-Benz Nederland - Automobielmanagement.nl

Eberhard Kern ceo van Mercedes-Benz Nederland

Met ingang van 1 februari 2016 zal Eberhard Kern (52) benoemd worden tot president en ceo van Mercedes-Benz Nederland. In deze verantwoordelijkheid volgt hij Hans-Bahne Hansen op.

Kern zal trouwens zijn huidige functie van ceo van Mercedes-Benz Belgium Luxemburg voortzetten. "Met zijn aanstelling stuurt Eberhard Kern vanaf 1 februari zowel Mercedes-Benz Belgium Luxemburg en Mercedes-Benz Nederland aan om de wholesale-structuur verder te optimaliseren, te stroomlijnen en te standaardiseren binnen de regio Europa. Met zijn kennis en ervaring op alle organisatorische terreinen en niveaus van Mercedes-Benz ben ik blij met zijn komst naar Europa en zijn benoeming tot ceo van beide organisaties", zegt Marcus Breitschwerdt, de Europa-chef voor Mercedes-Benz Cars, in het bericht.
Kern startte zijn carrière bij Daimler-Benz in 1982. Na diverse functies op het vlak van controlling, sales en marketing in de Duitse retailorganisatie, werd hij center manager en directeur verkoop bij Mercedes-Benz Ulm/Gmuend in Duitsland. Van 2005 tot 2010 was hij verantwoordelijk voor sales & marketing bij Mercedes-Benz Rusland totdat hij werd gepromoveerd tot president en ceo van Mercedes-Benz Taiwan. Eind 2012 werd hij benoemd tot ceo van Mercedes-Benz India.

Voorafgaand aan zijn functie in België leidde Eberhard Kern met succes de groeistrategie van Mercedes-Benz India. Behalve een ‘omvangrijke toename van de afzet’ van voertuigen ontwikkelde hij de uitbreiding van het dealernetwerk en de lokale productie van personenauto’s in India.  

Europees herstructureringsplan

In de wandelgangen zoemde het bericht al rond dat Mercedes-Benz bezig is de West-Europese regio  te herstructureren. Een eerste aanzet hiertoe is al gerealiseerd met de samenvoeging van de financiële afdelingen van de Nederlandse, Belgische en Luxemburgse importorganisaties.

Nu met ingang van 1 februari 2016 Eberhard Kern is benoemd tot president en ceo van de Nederlandse importorganisatie is kennelijk de tweede stap in de beoogde samenvoeging van de Benelux-landen. Kern is al baas van Mercedes-Benz Belgium Luxemburg. Huub Dubbelman, woordvoerder van Mercedes-Benz Nederland, zei vorige week in Detroit dat hij verwacht dat binnen enkele maanden de definitieve plannen bekend zullen zijn, maar dat de uitvoering niet binnen een jaar gerealiseerd zal zijn. Inmiddels meldde een bron in de directe omgeving van het bedrijf dat de truckdivisie waarschijnlijk in Nederland zal blijven en de personenwagenorganisatie naar België gaat. Dubbelman was niet bereikbaar voor commentaar.

Een kopie voor elk land

Tijdens een interview op de autotentoonstelling in Detroit zei Ola Källenius, bestuurslid marketing & sales van Daimler AG voor Mercedes-Benz Cars, desgevraagd het volgende: "In 2014 hebben wij besloten de Europese regio te creëeren, ongecompliceerd dus, met alle Europese landen zonder Duitsland want dat is zo groot dat dit binnen onze organisatie een aparte regio is. Wij hebben onszelf afgevraagd of we in elk EU-land een kopie van alles moeten hebben. Het antwoord was: waarschijnlijk niet." Källenius vervolgde: "Als er een meer coherente strategie zou zijn en je kijkt naar de EU als één markt, dan realiseer je je dat vooral in de Benelux je in minder dan drie uur rijden elk land hebt aangedaan. Dus we consolideren nu onze activiteiten in sommige delen van de EU-markten en creëren kenniscentra en ja, de Benelux is één een van die gebieden waar we kansen zien om meer te doen om onze marktpositie uit te bouwen en tegelijk ons bedrijf efficiënter te runnen. Financial services is ons al een stap vooruit, nu volgen marketing en verkoop."

GLC brandtofcel in 2017

Källenius zei verder dat Mercedes  doorgaat met investeren in de ontwikkeling van technologie voor zowel plug-in hybride modellen als voor die met brandstofcel. Begin januari kondigde Mercedes op de Consumer Electronics Show in Las Vegas aan dat de GLC in 2017 op de markt komt met de volgende generatie brandstofcel. "Over marktstrategie hebben we het niet gehad, maar in Japan is er momentum, dus dat is een voor de hand liggende keuze, net als Californië", aldus Källenius.

"De technologie voor plug-in hybrides zit in een opwaartse stroom in termen van verbetering van de energie en de kostenreductie van accu’s. Wij hebben twee verschillende technologieën klaar voor de toekomst in de richting van nul uitstoot. We hebben besloten in beide te investeren. Ze komen beschikbaar binnen onze portefeuille. Vervolgens zullen we zien hoe de markten zich ontwikkelen en dienovereenkomstig handelen."

Vorig jaar zei r&d-chef Thomas Weber van Mercedes dat het ongeveer drie minuten zal duren om de tanks te vullen met waterstof. (HHemmes)

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding