De Frankfurter Allgemeine meldt dat de twee maanden geleden aangetreden nieuwe CEO Oliver Zipse tijdens een bijeenkomst van managers met zijn voorstellen voor een slagvaardige verkoop Nota de wacht heeft aangezegd. De krant noemt zelfs al kandidaten voor de opvolging van de Nederlander: directeur Bernhard Kuhnt van BMW in Amerika of Jochen Goller die de activiteiten in China leidt. BMW houdt zich in een commentaar bij de officiële lijn dat ‘dit op dit moment geen thema is’.

Aartsrivaal Mercedes doet het beter

Nota’s resultaten lijken overigens weinig reden tot klagen op te leveren. BMW Groep deelde net vorige week mee dat het in oktober met 204.295 verkochte auto’s een nieuw record voor die maand heeft neergezet. Ook over de eerste tien maanden is er een nieuw record met 2.070.496 verkochte automobielen. Over beide perioden is sprake van een toename met 1,7 procent vergeleken met een jaar eerder. Maar wat misschien wel pijn doet is dat het merk BMW zelf in oktober met 176.291 nieuwverkopen steeds meer achterblijft bij aartsrivaal Mercedes-Benz dat er in diezelfde maand 199.293 verkocht. Over de periode januari tot en met oktober komt het merk met de ster met 1.924.536 stuks al aardig in de buurt van de twee miljoen terwijl BMW blijft steken op 1.777.691 auto’s. Het verschil tussen de twee Duitse luxe merken is daarmee opgelopen tot bijna 150.000, ten nadele van BMW.

Lees ook: Nederlandse topman Schot vertrekt bij Audi