Winkelmann (56) verliet Lamborghini in 2016 om bij Audi Sport te gaan werken. Twee jaar later werd hij topman van het Franse Bugatti waar hij een reeks modellen als de hypersportwagen Divo1 en verschillende versies van de Chiron heeft gelanceerd. “Het is voor mij een grote eer en vreugde maar ook een grote uitdaging om deze beide voor mij bijzondere ondernemingen met hun buitengewone auto’s te leiden,’’ zegt hij zelf.

Transformatie

Bij Lamborghini volgt Winkelmann Stefano Domenicali op die begin volgend jaar CEO wordt van Formule 1. Domenicali heeft bij Lamborghini de al door Winkelmann ingezette transformatie voortgezet en afgerond. In die vier jaar is de productie verdubbeld en zijn bij de fabriek in Sant’Agata Bolognese meer dan 700 nieuwe arbeidsplaatsen geschapen. Vorig jaar wist Lamborghini wereldwijd 8.025 auto’s te verkopen wat een omzet van 1,81 miljard euro opleverde.

Aparte structuur

CEO Herbert Diess van Volkswagen Groep heeft begin deze week laten weten dat Lamborgini en Ducati in een aparte structuur worden ondergebracht. Daarin wordt ook het eveneens Italiaanse ontwerpbureau Italdesign Giugiaro opgenomen. Of die nieuwe eenheid op den duur ook verzelfstandigd wordt, zoals bijvoorbeeld FCA heeft gedaan met Ferrari, is nog niet besloten. Eerder is al eens genoemd dat Bugatti ook in zo’n aparte eenheid zou komen met Bentley en mogelijk Porsche. Of de nieuwe benoeming van Winkelmann betekent dat daar nu anders over gedacht wordt, is in dit stadium nog niet duidelijk.