Deutsche Post stopt met Streetscooter

Deutsche Post stopt met de productie van de Streetscooter. Vorig jaar is nog maar een kwart gebouwd van de oorspronkelijk geplande aantallen en nu stopt het postbedrijf er helemaal mee. “Wij zijn geen autobouwer en willen dat ook niet worden,’’ stelt CEO Frank Appel maar weer eens. Twee weken geleden werd de baas van Streetscooter zelf, Jörg Sommer, al plotseling aan de kant geschoven.

Deutsche Post blijft Streetscooter zelf bouwen

Deutsche Post heeft de afgelopen jaren meer dan een miljard euro aan het elektrische bestelwagentje besteed. Het opgeven ervan kost het bedrijf dit jaar ook nog eens 300 tot 400 miljoen aan buitengewone lasten. Alles bij elkaar rijden er nu 12.000 Streetscooters rond, voor een groot deel bij Deutsche Post zelf maar ook bij dochterbedrijf DHL en een reeks andere gebruikers.

Beursgang

Een paar maanden geleden waren de onderneming en Appel zelf nog laaiend enthousiast over de groeikansen gezien de opkomst van elektrische mobiliteit. Deutsche Post ging toen op zoek naar een grote partner, liefst met auto-ervaring, om de Streetscooter op de stoten in de vaart der volkeren. Op een bepaald moment werd zelfs gedacht aan een eigen beursgang.

Afketsen

Gesprekken met Volkswagen en Ford ketsten echter al in een vroeg stadium af terwijl ook een niet nader genoemd Chinees techconcern uiteindelijk geen interesse had. “Tegen de achtergrond van de wereldwijde economische onzekerheden heeft de Groep besloten de huidige onderzoekende gesprekken over partnerschapopties voor Streetscooter niet actief voort te zetten. Streetscooter zal zich daarentegen concentreren op het opereren van haar huidige vloot e-voertuigen.’’

Transitie

Appel: “Dankzij Streetscooter hebben we nu wel één van de grootste elektrische vloten in de wereld en hebben we ook een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van e-mobiliteit. Een verder opschalen van de business met de juiste partner past niet in onze lange-termijn strategische doelen. Los van dit besluit zullen we de transitie van onze vloot naar e-mobiliteit verder voortzetten.’’

Deutsche Post stopt met Streetscooter - Automobielmanagement.nl

Deutsche Post stopt met Streetscooter

Deutsche Post stopt met de productie van de Streetscooter. Vorig jaar is nog maar een kwart gebouwd van de oorspronkelijk geplande aantallen en nu stopt het postbedrijf er helemaal mee. “Wij zijn geen autobouwer en willen dat ook niet worden,’’ stelt CEO Frank Appel maar weer eens. Twee weken geleden werd de baas van Streetscooter zelf, Jörg Sommer, al plotseling aan de kant geschoven.

Deutsche Post blijft Streetscooter zelf bouwen

Deutsche Post heeft de afgelopen jaren meer dan een miljard euro aan het elektrische bestelwagentje besteed. Het opgeven ervan kost het bedrijf dit jaar ook nog eens 300 tot 400 miljoen aan buitengewone lasten. Alles bij elkaar rijden er nu 12.000 Streetscooters rond, voor een groot deel bij Deutsche Post zelf maar ook bij dochterbedrijf DHL en een reeks andere gebruikers.

Beursgang

Een paar maanden geleden waren de onderneming en Appel zelf nog laaiend enthousiast over de groeikansen gezien de opkomst van elektrische mobiliteit. Deutsche Post ging toen op zoek naar een grote partner, liefst met auto-ervaring, om de Streetscooter op de stoten in de vaart der volkeren. Op een bepaald moment werd zelfs gedacht aan een eigen beursgang.

Afketsen

Gesprekken met Volkswagen en Ford ketsten echter al in een vroeg stadium af terwijl ook een niet nader genoemd Chinees techconcern uiteindelijk geen interesse had. “Tegen de achtergrond van de wereldwijde economische onzekerheden heeft de Groep besloten de huidige onderzoekende gesprekken over partnerschapopties voor Streetscooter niet actief voort te zetten. Streetscooter zal zich daarentegen concentreren op het opereren van haar huidige vloot e-voertuigen.’’

Transitie

Appel: “Dankzij Streetscooter hebben we nu wel één van de grootste elektrische vloten in de wereld en hebben we ook een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van e-mobiliteit. Een verder opschalen van de business met de juiste partner past niet in onze lange-termijn strategische doelen. Los van dit besluit zullen we de transitie van onze vloot naar e-mobiliteit verder voortzetten.’’