‘Wat zou je doen als diesel morgen verboden wordt?’

Netbeheerder Enexis Netbeheer wil vol gaan inzetten op elektrificatie van het bedrijfswagenpark. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want de overstap naar stekkerbussen brengt behoorlijk wat uitdagingen met zich mee. We spraken erover met Henk Winckens, expert duurzame mobiliteit bij Enexis Groep.

De eerste resultaten uit de Monitor Lichte Bedrijfswagens, die tijdens het AM Fleet Event begin april werden gepresenteerd, laten duidelijk zien welke richting is ingezet. Uit het onderzoek van VMS Insight, dat is uitgevoerd in opdracht van RAI Vereniging, blijkt dat we aan de vooravond staan van de elektrificatie van het Nederlandse bedrijfswagenpark. Het aanbod aan stekkervoertuigen groeit snel en de actieradius van de e-bussen wordt steeds interessanter. De invoering van zero emissiezones vanaf 2025 is een extra stok achter de deur voor bedrijven om werk te gaan maken van schonere bestelbussen. Je wilt immers niet buiten de stad stranden met je dieselbus.

Ook netbeheerder Enexis Netbeheer wil aan de slag met het vergroenen van de bedrijfswagenvloot, nadat eerder al grote stappen zijn gezet met het elektrificeren van de personenwagens. “Wij beheren zo’n 5 miljoen aansluitingen voor gas en elektra, in totaal gaat het om 3 miljoen adressen. Dit werk doen we met ruim 4.700 collega’s”, vertelt Winckens. De afgelopen jaren is de netbeheerder druk bezig geweest met de energietransitie. “We willen de omschakeling mogelijk maken van aardgas naar energie uit duurzame bronnen zoals zon en wind, maar ook groen gas en waterstof.”

Projecten en pilots

Winckens is actief op twee fronten. Hij houdt zich allereerst, samen met collega’s van HR, Inkoop en Faciity Management, bezig met het organiseren van het wagenpark. Daarnaast ligt de focus ook op de thema’s duurzaamheid, veiligheid en vitaliteit. “We organiseren mooie projecten en pilots om hier stappen in te zetten. Denk aan het voorkomen van reisbewegingen, stimuleren van openbaar vervoer en fietsgebruik. Voor coronatijd hebben we jaarlijks vier autoloze dagen georganiseerd. Hiermee creëer je bewustwording en zorg je ervoor dat medewerkers niet automatisch de auto pakken, maar ook voor alternatieven kiezen als dat kan. Waaronder Openbaar Vervoer en carpoolen.”

(Foto: Enexis / Sicco van Grieken)

Een eenvoudige manier om de veiligheid te verhogen en het verbruik van auto’s te verminderen is door regelmatig de bandenspanning te controleren. “We hebben bandenspanningsinterventies in het leven geroepen. Op al onze grote locaties staan pompen om dit te kunnen controleren. Het is een hele makkelijke manier om direct resultaat te boeken.”

Ambitieus

De netbeheerder heeft een groot wagenpark, maar dat is zeker geen doel op zich, benadrukt Winckens. “Het hebben van een groot park is niet onze ambitie. We willen vooral een duurzaam en veilig park hebben. In totaal gaat het om zo’n 2.700 auto’s, waarvan de verdeling personenauto’s en bedrijfswagens 50/50 is.” Afgelopen jaren is al flink werk gemaakt van het emissiearm maken van het wagenpark, onder andere door te stimuleren dat de berijders van personenauto’s overschakelen naar elektrisch. “Dat kan uiteraard niet zonder voldoende laadinfra. We hebben inmiddels vierhonderd laadpunten op eigen terreinen. Het laadgedrag wordt vanuit ons ‘eigen’ onderzoekscentrum georganiseerd en in de gaten gehouden.” Ook op waterstof wordt overigens al ingezet. “We hebben als pilot acht waterstofauto’s rondrijden. Vooral om te kijken hoe de ervaringen in de praktijk uitpakken. Waar loop je tegenaan?”

Volgende stap

De volgende uitdaging voor Enexis Groep is het vergroenen van het bedrijfswagenpark. Maar die stap is een stuk ingewikkelder dan het elektrificeren van personenauto’s. De bussen moeten immers de hele dag onderweg kunnen zijn. “Zo’n 80 procent van onze grijze vloot bestaat uit bussen tot 3.500 kg. Hierin rijden onze (storings)monteurs. De bestelauto’s zijn volledig ingericht om storingen op te lossen en het onderhoudswerk van onze netten te verzorgen. De overige 20 procent zijn lichtere bedrijfsvoertuigen.” Volgens Winckens zijn voor de laatste categorie steeds meer interessante alternatieven te vinden. “Het aanbod van bedrijfswagens in het lichtere segment wordt steeds groter, interessanter en betaalbaarder. Dat biedt zeker kansen. In het zwaardere segment is het aanbod nog wel behoorlijk mager. Daar moet zeker nog iets gaan gebeuren.”

(Foto: Enexis / Jean-Pierre Jans)

Het elektrificeren van bedrijfswagens brengt de nodige uitdagingen met zich mee op dit moment. “Wij missen sowieso de triggers om berijders te verleiden om te elektrificeren. Die voordelen zijn bij personenauto’s veel duidelijker aanwezig. Daarnaast lopen we tegen een aantal vraagstukken op die we zelf proefondervindelijk moeten ervaren. Wat betekent bijvoorbeeld een zware belading in de praktijk voor de actieradius van een bedrijfsbus? En hoe gaan we het laadvraagstuk oplossen? Moeten we ‘s avonds laden? En doen we dit op ons eigen terrein of bij medewerkers thuis? Kortom, je moet niet over een nacht ijs gaan bij deze omschakeling. Er komt behoorlijk wat bij kijken.”

Ook bij Enexis Netbeheer zien ze dat zero emissiezones eraan komen. “Daar moet je je nu al op voorbereiden. Wij werken met meerjarige leasecontracten en heroverwegen deze bewust nu al voor een kortere termijn als er nog geen alternatieven zijn voor groener vervoer. We willen nu al opschalen naar een bredere elektrische vloot. Daarbij denken we overigens niet alleen aan auto’s met een stekker, maar ook aan andere alternatieven, zoals waterstof of hybride vormen. Voertuigen op waterstof houden wellicht een hoger laadvolume over dan accu-aangedreven bedrijfswagens. Wij mikken uiteindelijk niet op één energiebron. We willen pionieren, pilots draaien, leren en bijsturen. Zo kunnen we drempels wegnemen en in de praktijk ervaren waar we tegenaan lopen.”

Tips en tricks

Welke adviezen heeft Winckens voor collega-fleetmanagers die werk willen maken van het vergroenen van hun wagenpark? Een van de belangrijkste tips is om vooral niet te wachten. “Begin vandaag al met het denkproces. Wat zou je doen als diesel morgen verboden wordt? Wat zou dit betekenen voor je organisatie?” Het is vooral ook belangrijk om alle stakeholders hierbij te betrekken om zo de neuzen dezelfde kant op te krijgen. “Niet alleen berijders, maar ook management en werkplanners. Die krijgen er immers ook mee te maken. Start met beheersbare pilots. Staar je niet blind op cijfers die in autofolders staan. Die cijfers kunnen namelijk in de praktijk en afhankelijk van de weersomstandigheden nog wel eens heel anders uitvallen. Kortom, test dit specifiek voor jouw situatie. Leer regelmatig van ervaringen van anderen. Maak gebruik van je netwerk en klop aan bij andere fleetmanagers. Je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden. En het allerbelangrijkste: Uiteindelijk is het vooral belangrijk om te denken in oplossingen en niet in problemen.”

Dit artikel is verschenen in het april-nummer van AM. Als Premium-abonnee heeft u onbeperkt toegang tot www.automobielmanagement.nl. Ga naar de abonneepagina voor meer informatie en tarieven

Lees ook:
‘Elektrificatie van bedrijfswagens is nog wel een flinke uitdaging’ (video)

‘Wat zou je doen als diesel morgen verboden wordt?’ - Automobielmanagement.nl

‘Wat zou je doen als diesel morgen verboden wordt?’

Netbeheerder Enexis Netbeheer wil vol gaan inzetten op elektrificatie van het bedrijfswagenpark. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want de overstap naar stekkerbussen brengt behoorlijk wat uitdagingen met zich mee. We spraken erover met Henk Winckens, expert duurzame mobiliteit bij Enexis Groep.

De eerste resultaten uit de Monitor Lichte Bedrijfswagens, die tijdens het AM Fleet Event begin april werden gepresenteerd, laten duidelijk zien welke richting is ingezet. Uit het onderzoek van VMS Insight, dat is uitgevoerd in opdracht van RAI Vereniging, blijkt dat we aan de vooravond staan van de elektrificatie van het Nederlandse bedrijfswagenpark. Het aanbod aan stekkervoertuigen groeit snel en de actieradius van de e-bussen wordt steeds interessanter. De invoering van zero emissiezones vanaf 2025 is een extra stok achter de deur voor bedrijven om werk te gaan maken van schonere bestelbussen. Je wilt immers niet buiten de stad stranden met je dieselbus.

Ook netbeheerder Enexis Netbeheer wil aan de slag met het vergroenen van de bedrijfswagenvloot, nadat eerder al grote stappen zijn gezet met het elektrificeren van de personenwagens. “Wij beheren zo’n 5 miljoen aansluitingen voor gas en elektra, in totaal gaat het om 3 miljoen adressen. Dit werk doen we met ruim 4.700 collega’s”, vertelt Winckens. De afgelopen jaren is de netbeheerder druk bezig geweest met de energietransitie. “We willen de omschakeling mogelijk maken van aardgas naar energie uit duurzame bronnen zoals zon en wind, maar ook groen gas en waterstof.”

Projecten en pilots

Winckens is actief op twee fronten. Hij houdt zich allereerst, samen met collega’s van HR, Inkoop en Faciity Management, bezig met het organiseren van het wagenpark. Daarnaast ligt de focus ook op de thema’s duurzaamheid, veiligheid en vitaliteit. “We organiseren mooie projecten en pilots om hier stappen in te zetten. Denk aan het voorkomen van reisbewegingen, stimuleren van openbaar vervoer en fietsgebruik. Voor coronatijd hebben we jaarlijks vier autoloze dagen georganiseerd. Hiermee creëer je bewustwording en zorg je ervoor dat medewerkers niet automatisch de auto pakken, maar ook voor alternatieven kiezen als dat kan. Waaronder Openbaar Vervoer en carpoolen.”

(Foto: Enexis / Sicco van Grieken)

Een eenvoudige manier om de veiligheid te verhogen en het verbruik van auto’s te verminderen is door regelmatig de bandenspanning te controleren. “We hebben bandenspanningsinterventies in het leven geroepen. Op al onze grote locaties staan pompen om dit te kunnen controleren. Het is een hele makkelijke manier om direct resultaat te boeken.”

Ambitieus

De netbeheerder heeft een groot wagenpark, maar dat is zeker geen doel op zich, benadrukt Winckens. “Het hebben van een groot park is niet onze ambitie. We willen vooral een duurzaam en veilig park hebben. In totaal gaat het om zo’n 2.700 auto’s, waarvan de verdeling personenauto’s en bedrijfswagens 50/50 is.” Afgelopen jaren is al flink werk gemaakt van het emissiearm maken van het wagenpark, onder andere door te stimuleren dat de berijders van personenauto’s overschakelen naar elektrisch. “Dat kan uiteraard niet zonder voldoende laadinfra. We hebben inmiddels vierhonderd laadpunten op eigen terreinen. Het laadgedrag wordt vanuit ons ‘eigen’ onderzoekscentrum georganiseerd en in de gaten gehouden.” Ook op waterstof wordt overigens al ingezet. “We hebben als pilot acht waterstofauto’s rondrijden. Vooral om te kijken hoe de ervaringen in de praktijk uitpakken. Waar loop je tegenaan?”

Volgende stap

De volgende uitdaging voor Enexis Groep is het vergroenen van het bedrijfswagenpark. Maar die stap is een stuk ingewikkelder dan het elektrificeren van personenauto’s. De bussen moeten immers de hele dag onderweg kunnen zijn. “Zo’n 80 procent van onze grijze vloot bestaat uit bussen tot 3.500 kg. Hierin rijden onze (storings)monteurs. De bestelauto’s zijn volledig ingericht om storingen op te lossen en het onderhoudswerk van onze netten te verzorgen. De overige 20 procent zijn lichtere bedrijfsvoertuigen.” Volgens Winckens zijn voor de laatste categorie steeds meer interessante alternatieven te vinden. “Het aanbod van bedrijfswagens in het lichtere segment wordt steeds groter, interessanter en betaalbaarder. Dat biedt zeker kansen. In het zwaardere segment is het aanbod nog wel behoorlijk mager. Daar moet zeker nog iets gaan gebeuren.”

(Foto: Enexis / Jean-Pierre Jans)

Het elektrificeren van bedrijfswagens brengt de nodige uitdagingen met zich mee op dit moment. “Wij missen sowieso de triggers om berijders te verleiden om te elektrificeren. Die voordelen zijn bij personenauto’s veel duidelijker aanwezig. Daarnaast lopen we tegen een aantal vraagstukken op die we zelf proefondervindelijk moeten ervaren. Wat betekent bijvoorbeeld een zware belading in de praktijk voor de actieradius van een bedrijfsbus? En hoe gaan we het laadvraagstuk oplossen? Moeten we ‘s avonds laden? En doen we dit op ons eigen terrein of bij medewerkers thuis? Kortom, je moet niet over een nacht ijs gaan bij deze omschakeling. Er komt behoorlijk wat bij kijken.”

Ook bij Enexis Netbeheer zien ze dat zero emissiezones eraan komen. “Daar moet je je nu al op voorbereiden. Wij werken met meerjarige leasecontracten en heroverwegen deze bewust nu al voor een kortere termijn als er nog geen alternatieven zijn voor groener vervoer. We willen nu al opschalen naar een bredere elektrische vloot. Daarbij denken we overigens niet alleen aan auto’s met een stekker, maar ook aan andere alternatieven, zoals waterstof of hybride vormen. Voertuigen op waterstof houden wellicht een hoger laadvolume over dan accu-aangedreven bedrijfswagens. Wij mikken uiteindelijk niet op één energiebron. We willen pionieren, pilots draaien, leren en bijsturen. Zo kunnen we drempels wegnemen en in de praktijk ervaren waar we tegenaan lopen.”

Tips en tricks

Welke adviezen heeft Winckens voor collega-fleetmanagers die werk willen maken van het vergroenen van hun wagenpark? Een van de belangrijkste tips is om vooral niet te wachten. “Begin vandaag al met het denkproces. Wat zou je doen als diesel morgen verboden wordt? Wat zou dit betekenen voor je organisatie?” Het is vooral ook belangrijk om alle stakeholders hierbij te betrekken om zo de neuzen dezelfde kant op te krijgen. “Niet alleen berijders, maar ook management en werkplanners. Die krijgen er immers ook mee te maken. Start met beheersbare pilots. Staar je niet blind op cijfers die in autofolders staan. Die cijfers kunnen namelijk in de praktijk en afhankelijk van de weersomstandigheden nog wel eens heel anders uitvallen. Kortom, test dit specifiek voor jouw situatie. Leer regelmatig van ervaringen van anderen. Maak gebruik van je netwerk en klop aan bij andere fleetmanagers. Je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden. En het allerbelangrijkste: Uiteindelijk is het vooral belangrijk om te denken in oplossingen en niet in problemen.”

Dit artikel is verschenen in het april-nummer van AM. Als Premium-abonnee heeft u onbeperkt toegang tot www.automobielmanagement.nl. Ga naar de abonneepagina voor meer informatie en tarieven

Lees ook:
‘Elektrificatie van bedrijfswagens is nog wel een flinke uitdaging’ (video)