Momenteel werken er zo’n 7.000 mensen als bijvoorbeeld bouwer van elektrische auto’s, monteur of als laadpaalexpert. Dat zullen er in 2025 zo’n 13.500 zijn, is de verwachting van de RVO. Nederland verdient aan elektrisch rijden inmiddels bijna het dubbele van 2018 (toen ruim 3 miljard). De groei zit zowel in Nederland als in het buitenland. Het is voor een belangrijk deel afkomstig van schone voertuigen zoals vrachtwagens, elektrische bussen en waterstoftrucks. Maar ook de verdiensten aan laadinfrastructuur stijgen.

Als kool

“Indrukwekkend”, noemt staatssecretaris Stientje van Veldhoven de groei. “De sector groeit als kool, en is nu zo’n drie keer zo groot als bijvoorbeeld de al indrukwekkende omvang van de Nederlandse fietsenbranche. De komende jaren gaan we vol aan de slag om het vervoer verder schoon te maken. Daar plukken we allemaal de vruchten van. Niet alleen goed voor het klimaat en onze schone lucht, maar ook voor onze portemonnee.”

Lees ook:
Nederlandse bedrijven richten consortium op om elektrisch rijden te stimuleren

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding