Tesla, zeker in Duitsland vaak gezien als ‘disruptor’ van de automarkt, komt niet verder dan 8,1 procent. De verwachting is echter dat Tesla terrein terugwint zodra de eigen fabriek bij Berlijn in productie komt, naar verwachting komend voorjaar. Desondanks komt 92 procent van alle nieuwe BEV’s in Duitsland van de ‘gevestigde oude’ merken – ook aangeduid als dinosaurussen – die Tesla en andere nieuwkomers juist willen verslinden. In de maand mei klom het aandeel van Tesla wel naar 10,2 procent maar haalde de Volkswagen Groep 38 procent.

Skoda Enyaq

In ons land gaat het de laatste tijd bergafwaarts met Tesla. Hier verkocht het merk van Musk in de eerste vijf maanden niet meer dan 494 nieuwe auto’s terwijl dat er een jaar eerder nog 2.098 waren, een daling met 76 procent. In de maand mei kwam Tesla niet verder dan 61 registraties. Tesla moest het daardoor afgelopen maand bijvoorbeeld ruim afleggen tegen een – goedkopere – nieuwkomer als de Skoda Enyaq IV waarvan er 874 exemplaren werden geregistreerd.

Lees ook:
Nederlandse bedrijven richten consortium op om elektrisch rijden te stimuleren