Veel laadpalen zijn inmiddels technologisch verouderd en niet meer geschikt om de nieuwste elektrische modellen op te laden. Japanse gemeenten zijn daarom begonnen met het weghalen van de meeste laadpalen. Vorig jaar is het aantal laadpunten daardoor voor het eerst in tien jaar gedaald terwijl in de meeste andere landen ter wereld juist sprake is van een – sterke – toename.

Nadenken

“Volgend jaar gaan we er ook duizenden vervangen, dat wordt echt een piekjaar,’’ zegt een manager bij e-Mobility Power, de grootste aanbieder van laadpunten in het land. Maar CEO Akio Toyoda van Toyota vindt dat er eerst eens beter nagedacht moet worden: “We moeten ons niet simpelweg als doel stellen om er alleen maar meer te installeren. Als het aantal het enige doel is, dan worden ze overal neergezet waar maar plaats is. Dat leidt tot een laag gebruik en uiteindelijk tot minder gemak voor de EV-rijder.’’

Lees ook:
Betekent de Europese Green Deal het einde van de verbrandingsmotor?

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding