Japan komt om in de oude laadpalen

De Japanse regering heeft al in 2012 rond 800 miljoen euro subsidie uitgetrokken om elektrisch rijden te stimuleren, en vooral de laadinfrastructuur uit te breiden. Maar op dit moment is niet meer dan één procent van alle in Japan rijdende auto’s elektrisch of hybride. Dat betekent dat duizenden laadpalen nooit worden gebruikt.

Het aantal mensen dat wel van plan is elektrisch te gaan rijden daalde van 51 naar 40 procent terwijl het aantal personen dat juist niet overweegt een EV te kopen steeg van 49 naar 60 procent.Nissan (2021)

Veel laadpalen zijn inmiddels technologisch verouderd en niet meer geschikt om de nieuwste elektrische modellen op te laden. Japanse gemeenten zijn daarom begonnen met het weghalen van de meeste laadpalen. Vorig jaar is het aantal laadpunten daardoor voor het eerst in tien jaar gedaald terwijl in de meeste andere landen ter wereld juist sprake is van een – sterke – toename.

Nadenken

“Volgend jaar gaan we er ook duizenden vervangen, dat wordt echt een piekjaar,’’ zegt een manager bij e-Mobility Power, de grootste aanbieder van laadpunten in het land. Maar CEO Akio Toyoda van Toyota vindt dat er eerst eens beter nagedacht moet worden: “We moeten ons niet simpelweg als doel stellen om er alleen maar meer te installeren. Als het aantal het enige doel is, dan worden ze overal neergezet waar maar plaats is. Dat leidt tot een laag gebruik en uiteindelijk tot minder gemak voor de EV-rijder.’’

Lees ook:
Betekent de Europese Green Deal het einde van de verbrandingsmotor?

Japan komt om in de oude laadpalen - Automobielmanagement.nl

Japan komt om in de oude laadpalen

De Japanse regering heeft al in 2012 rond 800 miljoen euro subsidie uitgetrokken om elektrisch rijden te stimuleren, en vooral de laadinfrastructuur uit te breiden. Maar op dit moment is niet meer dan één procent van alle in Japan rijdende auto’s elektrisch of hybride. Dat betekent dat duizenden laadpalen nooit worden gebruikt.

Het aantal mensen dat wel van plan is elektrisch te gaan rijden daalde van 51 naar 40 procent terwijl het aantal personen dat juist niet overweegt een EV te kopen steeg van 49 naar 60 procent.Nissan (2021)

Veel laadpalen zijn inmiddels technologisch verouderd en niet meer geschikt om de nieuwste elektrische modellen op te laden. Japanse gemeenten zijn daarom begonnen met het weghalen van de meeste laadpalen. Vorig jaar is het aantal laadpunten daardoor voor het eerst in tien jaar gedaald terwijl in de meeste andere landen ter wereld juist sprake is van een – sterke – toename.

Nadenken

“Volgend jaar gaan we er ook duizenden vervangen, dat wordt echt een piekjaar,’’ zegt een manager bij e-Mobility Power, de grootste aanbieder van laadpunten in het land. Maar CEO Akio Toyoda van Toyota vindt dat er eerst eens beter nagedacht moet worden: “We moeten ons niet simpelweg als doel stellen om er alleen maar meer te installeren. Als het aantal het enige doel is, dan worden ze overal neergezet waar maar plaats is. Dat leidt tot een laag gebruik en uiteindelijk tot minder gemak voor de EV-rijder.’’

Lees ook:
Betekent de Europese Green Deal het einde van de verbrandingsmotor?