Betekent de Europese Green Deal het einde van de verbrandingsmotor?

achtergrond

De EU wil niet alleen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2035 verbieden, zoals commissaris Timmermans al eerder aankondigde, maar vanaf 2026 ook alle benzine- en dieselwagens extra belasten. Dat is één van de vele maatregelen rond transport die de Europese Commissie heeft aangekondigd in The Green Deal. Uiteindelijk doel is dat de hele Europese Unie in 2050 klimaatneutraal draait, werkt en vervoert.

De emissie van auto’s moet tot 2030 met 55 procent worden gereduceerd, een strikter doel dan Brussel tot nu toe hanteerde. Alle nieuwe auto’s moeten dan in 2035 zero-emissie zijn. De EU gaat er daarbij van uit dat er in 2030 al 30 miljoen elektrische auto’s op de Europese wegen rondrijden. Voor bestelwagens geldt een reductie met 50 procent tot 2030 en eveneens zero-emissie vijf jaar daarna. De Commissie wil de komst van zero- en laag-emissie voertuigen stimuleren, in het bijzonder door ervoor te zorgen dat de benodigde laadinfrastructuur overal beschikbaar is. Daarom komen er verplichte doelen voor zowel elektrische laadpunten als laadstations voor waterstof waar alle EU-landen aan dienen te voldoen.

Heffing op vervuiling

Dat zijn, aldus Brussel, de sleutelpunten om schonere auto’s op de weg te krijgen. Maar als duiveltje uit een doosje komt daarbij een aanvulling: vanaf 2026 moet er voor alles wat op de weg rijdt een heffing op vervuiling komen, tenminste als het aan de Commissie ligt. Een dergelijk gevoelig voorstel moet uiteraard nog wel worden goedgekeurd door de 27 lidstaten en door het Europees Parlement. Daar is de eerste twijfel al te horen, vooral over het feit dat Brussel daarmee minder kapitaalkrachtige – of armlastige – burgers die afhankelijk zijn van hun auto financieel gaat treffen. Overigens wil de Commissie een CO2-heffing ook opleggen aan de luchtvaart en de maritieme sector die beide tot nu toe zijn vrijgesteld van zo’n belasting.

Niet rationeel

De Europese autokoepel Acea wil de plannen eerst eens even goed bestuderen ‘gezien het belang ervan voor de autosector en de miljoenen mensen die er werken’. Autofabrikanten hebben zich erop toegelegd om de emissies tot nul te reduceren. Alle Acea-leden steunen ook het doel voor een klimaatneutraal Europa in 2050. Ze investeren miljarden in innovatieve en duurzame technologieën. Maar een enkele technologie verbannen is niet een rationele weg vooruit in dit stadium, vooral omdat Europa nog worstelt om de juiste condities te scheppen voor alternatief-aangedreven voertuigen, benadrukt Acea opnieuw.

Infrastructuur

Voorzitter Oliver Zipse, ook CEO van de BMW Groep: “Ambitieuze klimaatdoelen vergen een bindende commitment van alle betrokken partijen. De Europese Commissie heeft duidelijk gemaakt dat de Green Deal alleen succesvol kan zijn met verplichte doelen voor het uitbreiden van de laad- en bijvul infrastructuur in alle lidstaten. Dat is essentieel om de miljoenen elektrische auto’s op te laden die Europese autofabrikanten de komende jaren op de markt brengen en een ongekende reductie van de CO2-emissies in de transportsector te realiseren. Bovendien zal het nieuwe CO2-doel de structurele transformatie van de auto-waardeketen aanzienlijk versnellen wat zorgvuldig management vereist om de gevolgen voor onze economie en banen zo klein mogelijk te houden.’’

Hernieuwbare brandstoffen

De Acea-voorzitter benadrukt weer eens dat in zijn visie alle opties, dus efficiënte verbrandingsmotoren, hybride, batterij-elektrische en waterstofauto’s, een rol moeten spelen in deze transitie naar klimaatneutraliteit ‘vooral omdat we de CO2-voetafdruk van de hele vloot op de straat terug willen dringen, niet alleen die van nieuwe voertuigen’. “Het is niet de verbrandingsmotor die slecht is voor het milieu, maar fossiele brandstoffen. Als er geen hernieuwbare brandstoffen beschikbaar zijn, dan betekent een 100 procent reductiedoel in 2035 niets meer of minder dan een verbod op verbrandingsmotoren. We dringen er daarom bij alle EU-instellingen op aan om te focussen op innovatie in plaats van een verplichting of feitelijk verbod invoeren op een specifieke technologie.’’

Lees ook:
70 procent van alle nieuwe Volkswagens is in 2030 elektrisch
Volvo: in 2030 alleen nog online elektrische auto’s verkopen voor vaste prijzen

Betekent de Europese Green Deal het einde van de verbrandingsmotor? - Automobielmanagement.nl

Betekent de Europese Green Deal het einde van de verbrandingsmotor?

achtergrond

De EU wil niet alleen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2035 verbieden, zoals commissaris Timmermans al eerder aankondigde, maar vanaf 2026 ook alle benzine- en dieselwagens extra belasten. Dat is één van de vele maatregelen rond transport die de Europese Commissie heeft aangekondigd in The Green Deal. Uiteindelijk doel is dat de hele Europese Unie in 2050 klimaatneutraal draait, werkt en vervoert.

De emissie van auto’s moet tot 2030 met 55 procent worden gereduceerd, een strikter doel dan Brussel tot nu toe hanteerde. Alle nieuwe auto’s moeten dan in 2035 zero-emissie zijn. De EU gaat er daarbij van uit dat er in 2030 al 30 miljoen elektrische auto’s op de Europese wegen rondrijden. Voor bestelwagens geldt een reductie met 50 procent tot 2030 en eveneens zero-emissie vijf jaar daarna. De Commissie wil de komst van zero- en laag-emissie voertuigen stimuleren, in het bijzonder door ervoor te zorgen dat de benodigde laadinfrastructuur overal beschikbaar is. Daarom komen er verplichte doelen voor zowel elektrische laadpunten als laadstations voor waterstof waar alle EU-landen aan dienen te voldoen.

Heffing op vervuiling

Dat zijn, aldus Brussel, de sleutelpunten om schonere auto’s op de weg te krijgen. Maar als duiveltje uit een doosje komt daarbij een aanvulling: vanaf 2026 moet er voor alles wat op de weg rijdt een heffing op vervuiling komen, tenminste als het aan de Commissie ligt. Een dergelijk gevoelig voorstel moet uiteraard nog wel worden goedgekeurd door de 27 lidstaten en door het Europees Parlement. Daar is de eerste twijfel al te horen, vooral over het feit dat Brussel daarmee minder kapitaalkrachtige – of armlastige – burgers die afhankelijk zijn van hun auto financieel gaat treffen. Overigens wil de Commissie een CO2-heffing ook opleggen aan de luchtvaart en de maritieme sector die beide tot nu toe zijn vrijgesteld van zo’n belasting.

Niet rationeel

De Europese autokoepel Acea wil de plannen eerst eens even goed bestuderen ‘gezien het belang ervan voor de autosector en de miljoenen mensen die er werken’. Autofabrikanten hebben zich erop toegelegd om de emissies tot nul te reduceren. Alle Acea-leden steunen ook het doel voor een klimaatneutraal Europa in 2050. Ze investeren miljarden in innovatieve en duurzame technologieën. Maar een enkele technologie verbannen is niet een rationele weg vooruit in dit stadium, vooral omdat Europa nog worstelt om de juiste condities te scheppen voor alternatief-aangedreven voertuigen, benadrukt Acea opnieuw.

Infrastructuur

Voorzitter Oliver Zipse, ook CEO van de BMW Groep: “Ambitieuze klimaatdoelen vergen een bindende commitment van alle betrokken partijen. De Europese Commissie heeft duidelijk gemaakt dat de Green Deal alleen succesvol kan zijn met verplichte doelen voor het uitbreiden van de laad- en bijvul infrastructuur in alle lidstaten. Dat is essentieel om de miljoenen elektrische auto’s op te laden die Europese autofabrikanten de komende jaren op de markt brengen en een ongekende reductie van de CO2-emissies in de transportsector te realiseren. Bovendien zal het nieuwe CO2-doel de structurele transformatie van de auto-waardeketen aanzienlijk versnellen wat zorgvuldig management vereist om de gevolgen voor onze economie en banen zo klein mogelijk te houden.’’

Hernieuwbare brandstoffen

De Acea-voorzitter benadrukt weer eens dat in zijn visie alle opties, dus efficiënte verbrandingsmotoren, hybride, batterij-elektrische en waterstofauto’s, een rol moeten spelen in deze transitie naar klimaatneutraliteit ‘vooral omdat we de CO2-voetafdruk van de hele vloot op de straat terug willen dringen, niet alleen die van nieuwe voertuigen’. “Het is niet de verbrandingsmotor die slecht is voor het milieu, maar fossiele brandstoffen. Als er geen hernieuwbare brandstoffen beschikbaar zijn, dan betekent een 100 procent reductiedoel in 2035 niets meer of minder dan een verbod op verbrandingsmotoren. We dringen er daarom bij alle EU-instellingen op aan om te focussen op innovatie in plaats van een verplichting of feitelijk verbod invoeren op een specifieke technologie.’’

Lees ook:
70 procent van alle nieuwe Volkswagens is in 2030 elektrisch
Volvo: in 2030 alleen nog online elektrische auto’s verkopen voor vaste prijzen