Allianz: reparatie of herstel elektrische auto stuk duurder

Repareren of schadeherstel van een elektrische auto kost meer dan bij een traditionele auto met een verbrandingsmotor. Bij all-risk verzekeringen komt de gemiddelde reparatierekening bij een EV 10 procent hoger uit, maar dat kan oplopen tot 30 procent bij herstel van schade na een aanrijding.

Auto Prof Hardenberg start met Schade Experience Hal

Dat meldt de internationale verzekeringsmaatschappij Allianz op basis van de tussen 2018 en 2020 behandelde schadedossiers van autoverzekeringen. Bij EV’s komt het vaker voor dat de auto totaal afgeschreven moet worden, bijvoorbeeld omdat na het in werking treden van de airbags de batterijen vervangen dienen te worden, geeft Allianz als voorbeeld. Ook is het tot nu toe niet mogelijk de hoog-voltage kabel te repareren waardoor die bij een breuk geheel vervangen dient te worden. Allianz meldt ook dat herstel of repareren van een elektrisch model vaak langer duurt omdat dat in gespecialiseerde garages dient te gebeuren waardoor de wachttijd op kan lopen.

Brandgevaar

Uit het onderzoek blijkt verder dat het brandgevaar bij EV’s niet hoger is dan bij andere modellen. Wel duurt het, zoals bekend, over het algemeen langer om een in brand gevlogen elektrische auto te blussen. In verschillende landen lopen nog wel onderzoeken naar het spontaan in brand vliegen van elektrische auto’s.

Lees ook:
‘Seat-rijder grootste brokkenpiloot’

Allianz: reparatie of herstel elektrische auto stuk duurder - Automobielmanagement.nl

Allianz: reparatie of herstel elektrische auto stuk duurder

Repareren of schadeherstel van een elektrische auto kost meer dan bij een traditionele auto met een verbrandingsmotor. Bij all-risk verzekeringen komt de gemiddelde reparatierekening bij een EV 10 procent hoger uit, maar dat kan oplopen tot 30 procent bij herstel van schade na een aanrijding.

Auto Prof Hardenberg start met Schade Experience Hal

Dat meldt de internationale verzekeringsmaatschappij Allianz op basis van de tussen 2018 en 2020 behandelde schadedossiers van autoverzekeringen. Bij EV’s komt het vaker voor dat de auto totaal afgeschreven moet worden, bijvoorbeeld omdat na het in werking treden van de airbags de batterijen vervangen dienen te worden, geeft Allianz als voorbeeld. Ook is het tot nu toe niet mogelijk de hoog-voltage kabel te repareren waardoor die bij een breuk geheel vervangen dient te worden. Allianz meldt ook dat herstel of repareren van een elektrisch model vaak langer duurt omdat dat in gespecialiseerde garages dient te gebeuren waardoor de wachttijd op kan lopen.

Brandgevaar

Uit het onderzoek blijkt verder dat het brandgevaar bij EV’s niet hoger is dan bij andere modellen. Wel duurt het, zoals bekend, over het algemeen langer om een in brand gevlogen elektrische auto te blussen. In verschillende landen lopen nog wel onderzoeken naar het spontaan in brand vliegen van elektrische auto’s.

Lees ook:
‘Seat-rijder grootste brokkenpiloot’