‘De eisen voor laadsystemen worden steeds zwaarder’

interview

Ionity, Fastned, Lidl, Shell, Porsche en Albert Heijn. Zomaar een greep uit aansprekende partijen die laadpalen van ABB hebben staan. Onlangs bracht het Zwitserse technologieconcern de ABB Terra 360 op de markt, een snellaadpaal waarmee elektrische auto’s in een kwartier opgeladen kunnen worden. We nemen een kijkje bij het E-mobility Innovation Lab van ABB in Delft, waar deze en nog veel meer laadsystemen voor EV’s in samenwerking met fabrikanten worden ontwikkeld en getest.

De Zwitserse laadspecialist heeft naar eigen zeggen de allersnelste lader van het moment in huis, met een maximaal laadvermogen van 360 kW. De ABB Terra 360 is vanaf begin 2022 beschikbaar in Europa en later dat jaar ook in andere werelddelen. De lader heeft vier aansluitingen waardoor EV-rijders niet hoeven te wachten. De ultrasnelle laadpaal kan ook worden geïnstalleerd bij bedrijven om zowel personenauto’s als bestel- en vrachtwagens op te laden. In een van de hallen van het ABB E-mobility Innovation Lab, een gloednieuw gebouw op de campus van de TU Delft dat in 2019 in gebruik is genomen, staat het nieuwe paradepaardje van ABB te ‘shinen’. In het Innovation Lab worden slimme laadsystemen en laadinfrastructuren ontwikkeld en test ABB, samen met fabrikanten, voertuigen in combinatie met de ontwikkelde ABB-laders.

Startup

“Het lab is hier ooit als startup begonnen”, vertelt Robert Daems, Sales Specialist laadinfrastructuur bij ABB. In 2005 besloot een groep Delftse studenten van de TU onder de naam Epyon snelladers voor elektrische auto’s te ontwikkelen. “Onder meer Michiel Langezaal, nu bekend als oprichter van Fastned, was hierbij betrokken. De elektrische auto’s in die tijd hadden een kleine actieradius. Epyon bouwde laadpalen met een CHAdeMO-aansluiting, waar onder meer eigenaren van een Nissan Leaf en Mitsubish i-MiEV hun batterij razendsnel konden opladen. Dat was in die tijd een belangrijke stap. Epyon werd in 2011 onderdeel van ABB. Sindsdien is er hard gewerkt aan het verder ontwikkelen van laadpalen voor elektrische auto’s, bussen en trucks, in alle soorten en maten.”

Extreme temperaturen

In het testcentrum in Delft wordt het laden van voertuigen onder extreme omstandigheden getest. Bij temperaturen van 40 graden onder nul of 70 graden boven nul. En met wisselende luchtvochtigheid. Overal in de wereld moet een laadsysteem immers optimaal mogelijk functioneren. “We hebben in dit pand alles onder één dak om al deze tests zo optimaal mogelijk uit te kunnen voeren. Het ABB E-mobility Innovation Lab is energiezuinig, veilig, flexibel, duurzaam en slim. Verbruik, spanning en stroom worden continu gemonitord.” Het systeem zorgt onder meer voor ‘peakshaving’ door het vermogen van snelladers te reduceren of het batterij-opslagsysteem in te schakelen. Hierdoor wordt een te grote net-vraag voorkomen. Dat scheelt aanzienlijk in de exploitatiekosten.

Het aantal elektrische voertuigen, niet alleen auto’s maar ook bussen en trucks groeit snel. Het is nog geen vijf voor twaalf, maar er is wel werk aan de winkel om ervoor te zorgen dat al die e-voertuigen ook kunnen laden. En dat dit op een veilige manier gebeurt. “Er is wereldwijd grote behoefte aan laadpalen. De eisen die gesteld worden aan de laadsystemen zijn bovendien steeds zwaarder, door de zwaardere accupakketten. Daar zit de uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat je de juiste laders op de juiste plekken neerzet? Dat er altijd op de optimale snelheid geladen kan worden? Dat meerdere voertuigen dit tegelijk kunnen? En ook de backoffice en afrekening goed verlopen.”

(tekst loopt door onder de foto)

Robert Daems, Sales Specialist laadinfrastructuur (l) en Dennis Brouwer, bij ABB verantwoordelijk voor de realisatie van het Innovation Lab.

Voor elk wat wils

Het aantal laadpalen, in alle soorten en maten, neemt op dit moment in rap tempo toe. ABB levert voor elk wat wils, afhankelijk van de wensen en eisen,vertelt Dennis Brouwer, bij ABB verantwoordelijk voor de realisatie van het Innovation Lab. “Langs snelwegen, bij distributiecentra, bij transportbedrijven, in de busremises, bij winkelcentra, in fabrieken en in woonwijken worden op dit moment laadpunten geïnstalleerd. En dat varieert van AC-laders voor thuis tot snellaadpleinen met 350 kW DC-laders voor trucks.”

Collega Daems schetst de stappen die afgelopen jaren zijn gezet in de ontwikkeling van laadpalen en in de accucapaciteit; van de Renault Twizy met 7 kWh tot de Tesla Model S en Audi E-Tron met 70-90 kWh. “Een bereik van minimaal een kilometer of 400 is echt wel de norm geworden. De stappen naar 100 en 150 kWh worden nu al gezet. Een bereik van 500 tot 600 kilometer wordt gangbaar. Dat vergt wel wat van de laadinfra uiteraard.”

Vier categorieën laadpalen

Grofweg bestaan er volgens Daems vier categorieën laadpalen. “AC-palen (3-22 kW) zijn vooral geschikt voor plekken waar EV-rijders hun auto langere tijd laten staan. Denk aan kantoor, woonomgeving, horeca of plekken waar voertuigen zonder problemen ‘s nachts kunnen laden. Wil je binnen 1 tot 3 uur weer op weg kunnen, dan bieden DC-laders waarmee met 20-25 kW geladen kan worden, uitkomst. Naast bovengenoemde locaties zijn dit ook parkeergarages en parkeerterreinen. Of bij dealers bijvoorbeeld.”

De volgende stap zijn DC-snelladers. “Die zie je bijvoorbeeld veel bij tankstations, wegrestaurants, supermarkten en plekken waar je kort parkeert. Binnen 20 minuten moet je alweer voldoende energie in de batterij hebben om je rit te kunnen voltooien.” De nieuwe generatie DC-laders gaat inmiddels tot maar liefst 350 kW. “Tien minuten is dan al genoeg om weer met een gerust hart op pad te kunnen. Denk aan rustplaatsen langs snelwegen en tankstations. Uiteraard bieden wij al deze soorten laadpalen aan, voor elk wat wils. En binnenkort dus ook de nieuwe Terra 360”, aldus Daems.

‘Smart grids’

Het aanbod aan laadpalen in Nederland is relatief groot, net als het aantal EV’s op de weg. Wat zijn de grootste uitdagingen om een succesvolle volgende stap te kunnen zetten? De heilige graal is zonder twijfel slim laden. En op dat vlak zijn nog volop stappen te zetten. ABB verwacht dat ongeveer over 10 jaar de eerste ‘smart cities’ er zullen zijn. Het energielandschap gaat flink veranderen, benadrukt Kees Jan ‘t Mannetje, werkzaam als Business Development Specialist bij ABB. “De overgang van fossiele brandstoffen naar zon en wind zorgt ervoor dat we minder invloed hebben op de beschikbaarheid van energie. Vraag en aanbod moeten dus in balans blijven, terwijl de energiebehoefte, mede door de toename van elektrisch vervoer steeds meer toeneemt.”

Dat gebeurt volgens ‘t Mannetje door gebruik te maken van alle data die de verbonden apparaten opleveren. Door smart homes, smart buildings, smart storage en smart charging met elkaar te verbinden, ontstaan smart grids die gezamenlijk smart cities zullen vormen. Een elektrisch voertuig is dan niet alleen een gebruiker van energie, maar wordt tevens een middel om energie op te slaan. Dat is de volgende stap…

Lees ook:
‘Slimme navigatie is must voor succes elektrisch rijden’

‘De eisen voor laadsystemen worden steeds zwaarder’ - Automobielmanagement.nl

‘De eisen voor laadsystemen worden steeds zwaarder’

interview

Ionity, Fastned, Lidl, Shell, Porsche en Albert Heijn. Zomaar een greep uit aansprekende partijen die laadpalen van ABB hebben staan. Onlangs bracht het Zwitserse technologieconcern de ABB Terra 360 op de markt, een snellaadpaal waarmee elektrische auto’s in een kwartier opgeladen kunnen worden. We nemen een kijkje bij het E-mobility Innovation Lab van ABB in Delft, waar deze en nog veel meer laadsystemen voor EV’s in samenwerking met fabrikanten worden ontwikkeld en getest.

De Zwitserse laadspecialist heeft naar eigen zeggen de allersnelste lader van het moment in huis, met een maximaal laadvermogen van 360 kW. De ABB Terra 360 is vanaf begin 2022 beschikbaar in Europa en later dat jaar ook in andere werelddelen. De lader heeft vier aansluitingen waardoor EV-rijders niet hoeven te wachten. De ultrasnelle laadpaal kan ook worden geïnstalleerd bij bedrijven om zowel personenauto’s als bestel- en vrachtwagens op te laden. In een van de hallen van het ABB E-mobility Innovation Lab, een gloednieuw gebouw op de campus van de TU Delft dat in 2019 in gebruik is genomen, staat het nieuwe paradepaardje van ABB te ‘shinen’. In het Innovation Lab worden slimme laadsystemen en laadinfrastructuren ontwikkeld en test ABB, samen met fabrikanten, voertuigen in combinatie met de ontwikkelde ABB-laders.

Startup

“Het lab is hier ooit als startup begonnen”, vertelt Robert Daems, Sales Specialist laadinfrastructuur bij ABB. In 2005 besloot een groep Delftse studenten van de TU onder de naam Epyon snelladers voor elektrische auto’s te ontwikkelen. “Onder meer Michiel Langezaal, nu bekend als oprichter van Fastned, was hierbij betrokken. De elektrische auto’s in die tijd hadden een kleine actieradius. Epyon bouwde laadpalen met een CHAdeMO-aansluiting, waar onder meer eigenaren van een Nissan Leaf en Mitsubish i-MiEV hun batterij razendsnel konden opladen. Dat was in die tijd een belangrijke stap. Epyon werd in 2011 onderdeel van ABB. Sindsdien is er hard gewerkt aan het verder ontwikkelen van laadpalen voor elektrische auto’s, bussen en trucks, in alle soorten en maten.”

Extreme temperaturen

In het testcentrum in Delft wordt het laden van voertuigen onder extreme omstandigheden getest. Bij temperaturen van 40 graden onder nul of 70 graden boven nul. En met wisselende luchtvochtigheid. Overal in de wereld moet een laadsysteem immers optimaal mogelijk functioneren. “We hebben in dit pand alles onder één dak om al deze tests zo optimaal mogelijk uit te kunnen voeren. Het ABB E-mobility Innovation Lab is energiezuinig, veilig, flexibel, duurzaam en slim. Verbruik, spanning en stroom worden continu gemonitord.” Het systeem zorgt onder meer voor ‘peakshaving’ door het vermogen van snelladers te reduceren of het batterij-opslagsysteem in te schakelen. Hierdoor wordt een te grote net-vraag voorkomen. Dat scheelt aanzienlijk in de exploitatiekosten.

Het aantal elektrische voertuigen, niet alleen auto’s maar ook bussen en trucks groeit snel. Het is nog geen vijf voor twaalf, maar er is wel werk aan de winkel om ervoor te zorgen dat al die e-voertuigen ook kunnen laden. En dat dit op een veilige manier gebeurt. “Er is wereldwijd grote behoefte aan laadpalen. De eisen die gesteld worden aan de laadsystemen zijn bovendien steeds zwaarder, door de zwaardere accupakketten. Daar zit de uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat je de juiste laders op de juiste plekken neerzet? Dat er altijd op de optimale snelheid geladen kan worden? Dat meerdere voertuigen dit tegelijk kunnen? En ook de backoffice en afrekening goed verlopen.”

(tekst loopt door onder de foto)

Robert Daems, Sales Specialist laadinfrastructuur (l) en Dennis Brouwer, bij ABB verantwoordelijk voor de realisatie van het Innovation Lab.

Voor elk wat wils

Het aantal laadpalen, in alle soorten en maten, neemt op dit moment in rap tempo toe. ABB levert voor elk wat wils, afhankelijk van de wensen en eisen,vertelt Dennis Brouwer, bij ABB verantwoordelijk voor de realisatie van het Innovation Lab. “Langs snelwegen, bij distributiecentra, bij transportbedrijven, in de busremises, bij winkelcentra, in fabrieken en in woonwijken worden op dit moment laadpunten geïnstalleerd. En dat varieert van AC-laders voor thuis tot snellaadpleinen met 350 kW DC-laders voor trucks.”

Collega Daems schetst de stappen die afgelopen jaren zijn gezet in de ontwikkeling van laadpalen en in de accucapaciteit; van de Renault Twizy met 7 kWh tot de Tesla Model S en Audi E-Tron met 70-90 kWh. “Een bereik van minimaal een kilometer of 400 is echt wel de norm geworden. De stappen naar 100 en 150 kWh worden nu al gezet. Een bereik van 500 tot 600 kilometer wordt gangbaar. Dat vergt wel wat van de laadinfra uiteraard.”

Vier categorieën laadpalen

Grofweg bestaan er volgens Daems vier categorieën laadpalen. “AC-palen (3-22 kW) zijn vooral geschikt voor plekken waar EV-rijders hun auto langere tijd laten staan. Denk aan kantoor, woonomgeving, horeca of plekken waar voertuigen zonder problemen ‘s nachts kunnen laden. Wil je binnen 1 tot 3 uur weer op weg kunnen, dan bieden DC-laders waarmee met 20-25 kW geladen kan worden, uitkomst. Naast bovengenoemde locaties zijn dit ook parkeergarages en parkeerterreinen. Of bij dealers bijvoorbeeld.”

De volgende stap zijn DC-snelladers. “Die zie je bijvoorbeeld veel bij tankstations, wegrestaurants, supermarkten en plekken waar je kort parkeert. Binnen 20 minuten moet je alweer voldoende energie in de batterij hebben om je rit te kunnen voltooien.” De nieuwe generatie DC-laders gaat inmiddels tot maar liefst 350 kW. “Tien minuten is dan al genoeg om weer met een gerust hart op pad te kunnen. Denk aan rustplaatsen langs snelwegen en tankstations. Uiteraard bieden wij al deze soorten laadpalen aan, voor elk wat wils. En binnenkort dus ook de nieuwe Terra 360”, aldus Daems.

‘Smart grids’

Het aanbod aan laadpalen in Nederland is relatief groot, net als het aantal EV’s op de weg. Wat zijn de grootste uitdagingen om een succesvolle volgende stap te kunnen zetten? De heilige graal is zonder twijfel slim laden. En op dat vlak zijn nog volop stappen te zetten. ABB verwacht dat ongeveer over 10 jaar de eerste ‘smart cities’ er zullen zijn. Het energielandschap gaat flink veranderen, benadrukt Kees Jan ‘t Mannetje, werkzaam als Business Development Specialist bij ABB. “De overgang van fossiele brandstoffen naar zon en wind zorgt ervoor dat we minder invloed hebben op de beschikbaarheid van energie. Vraag en aanbod moeten dus in balans blijven, terwijl de energiebehoefte, mede door de toename van elektrisch vervoer steeds meer toeneemt.”

Dat gebeurt volgens ‘t Mannetje door gebruik te maken van alle data die de verbonden apparaten opleveren. Door smart homes, smart buildings, smart storage en smart charging met elkaar te verbinden, ontstaan smart grids die gezamenlijk smart cities zullen vormen. Een elektrisch voertuig is dan niet alleen een gebruiker van energie, maar wordt tevens een middel om energie op te slaan. Dat is de volgende stap…

Lees ook:
‘Slimme navigatie is must voor succes elektrisch rijden’