Mercedes EQXX legt 1000 kilometer af zonder op te laden

Mercedes-Benz is erin geslaagd met de elektrische EQXX 1000 kilometer te rijden zonder tussentijds op te laden. Dat gebeurde bovendien met een accu die qua capaciteit vergelijkbaar is met de huidige modellen.

De EQXX legde in totaal 1008 kilometer af van het onderzoekscentrum in Sindelfingen in Zuid-Duitsland tot aan Cassis aan de Franse Rivièra, zei Mercedes in een verklaring. De auto, een prototype, deed iets minder dan 12 uur over de tocht en zou bij aankomst nog 140 kilometer bereik hebben. De trip van Duitsland naar Zuid-Frankrijk was volgens Schäfer een goede mogelijkheid om ‘verschillende profielen’ van wegen, temperaturen en hellingen te testen. Daarbij trok de auto bijvoorbeeld ook door de Alpen.

2024

Mercedes-Benz wil de nieuwe technologie tegen 2024 op grote schaal toepassen. zei Markus Schäfer, hoofd onderzoek en ontwikkeling bij het Duitse bedrijf. De auto heeft bijvoorbeeld een verbeterde terugwinning van remenergie, een lichtere batterij, zonnepanelen op het dak om systemen van stroom te voorzien en een aandrijfsysteem met zeer weinig energieverlies.

Zuiniger

Het verbruik van de EQXX was 8,7 kilowattuur per 100 kilometer. Daarmee was hij zeker twee keer zuiniger dan de huidige modellen. De elektrische EQS S-Klasse, het huidige elektrische topmodel van de autofabrikant van meer dan 100.000 euro, verbruikt op papier tussen de 16 en 17 kilowattuur op 100 km. In reële omstandigheden is dit vaak meer. De actieradius bedraagt 780 km volgens de WLTP-norm.

Het Model 3 en het Model S van Tesla, die als concurrenten worden gezien, hebben volgens WLTP een actieradius tot 650 kilometer. De auto’s hebben een verbruik dat doorgaans tussen 16 en 20 kilowattuur per 100 kilometer ligt.

Lees ook:
Mercedes EQXX: “Range van duizend kilometer is gewoon realistisch”

Mercedes EQXX legt 1000 kilometer af zonder op te laden - Automobielmanagement.nl

Mercedes EQXX legt 1000 kilometer af zonder op te laden

Mercedes-Benz is erin geslaagd met de elektrische EQXX 1000 kilometer te rijden zonder tussentijds op te laden. Dat gebeurde bovendien met een accu die qua capaciteit vergelijkbaar is met de huidige modellen.

De EQXX legde in totaal 1008 kilometer af van het onderzoekscentrum in Sindelfingen in Zuid-Duitsland tot aan Cassis aan de Franse Rivièra, zei Mercedes in een verklaring. De auto, een prototype, deed iets minder dan 12 uur over de tocht en zou bij aankomst nog 140 kilometer bereik hebben. De trip van Duitsland naar Zuid-Frankrijk was volgens Schäfer een goede mogelijkheid om ‘verschillende profielen’ van wegen, temperaturen en hellingen te testen. Daarbij trok de auto bijvoorbeeld ook door de Alpen.

2024

Mercedes-Benz wil de nieuwe technologie tegen 2024 op grote schaal toepassen. zei Markus Schäfer, hoofd onderzoek en ontwikkeling bij het Duitse bedrijf. De auto heeft bijvoorbeeld een verbeterde terugwinning van remenergie, een lichtere batterij, zonnepanelen op het dak om systemen van stroom te voorzien en een aandrijfsysteem met zeer weinig energieverlies.

Zuiniger

Het verbruik van de EQXX was 8,7 kilowattuur per 100 kilometer. Daarmee was hij zeker twee keer zuiniger dan de huidige modellen. De elektrische EQS S-Klasse, het huidige elektrische topmodel van de autofabrikant van meer dan 100.000 euro, verbruikt op papier tussen de 16 en 17 kilowattuur op 100 km. In reële omstandigheden is dit vaak meer. De actieradius bedraagt 780 km volgens de WLTP-norm.

Het Model 3 en het Model S van Tesla, die als concurrenten worden gezien, hebben volgens WLTP een actieradius tot 650 kilometer. De auto’s hebben een verbruik dat doorgaans tussen 16 en 20 kilowattuur per 100 kilometer ligt.

Lees ook:
Mercedes EQXX: “Range van duizend kilometer is gewoon realistisch”