Mercedes EQXX: “Range van duizend kilometer is gewoon realistisch”

De kersverse EQXX-concept trekt met zijn actieradius van duizend kilometer internationaal de aandacht. In veel opzichten kijken we naar productiemodellen die binnen twee, drie jaar worden gelanceerd. Mercedes ontwikkelingstopman Markus Schäfer: “Veel van deze auto komt binnen enkele jaren in productie. Bovendien laten we al wat zien van het nieuwe Mercedes-gezicht.”

Volgens Schäfer gunt de Vision EQXX-concept ons een realistische blik op de elektrische Mercedes-modellen die binnen twee, drie jaar op de markt komen. Hij was overigens oorspronkelijk bedoeld als Mercedes ‘statement’ in een presentatie op de CES-elektronicabeurs in Las Vegas.

De Duitsers haakten daar echter op het laatste moment als deelnemer af vanwege de ontwikkelingen rond de pandemie. Dat neemt niet weg dat hun nieuwe technologiedrager een ‘real life’ demonstratie is van het actuele technisch kunnen. Het wordt al snel showroomrealiteit, al moeten we het begrip showroom hier wellicht niet te veel opvatten in de zin van de dealervloer. Schäfer maakt er desgevraagd geen geheim van dat de rol van ‘online klantcontact’ bij zijn merk gestaag belangrijker wordt. Niet voor niets consolideren dealergroepen in nieuwe groepsvormen.

In de januari-uitgave van AM veel meer daarover. Kort samengevat komt het erop neer dat Schäfer zegt dat ‘dealers nodig zullen blijven’ maar dat het verdienmodel voor Mercedes sterk zal verschuiven naar internetverkoop, digitale applicaties en services. Typisch speelvelden waar de dealer vooralsnog de bal niet krijgt toegespeeld.

Snel antwoord op veranderingen

M-B bewijst met een ontwikkelingstijd van een luttele 18 maanden tastbaar dat de samenwerkende R&D- en designorganisaties razendsnel kunnen schakelen naar volgende generaties technologie. Dit is als gezegd een model dat in essentie in productie kan en voor een deel ook zal gaan. Lees: Schäfer & Co kan razendsnel inspelen op nieuwe uitdagingen aan de industrie. Waar je zeker binnen de Europese Unie rekening mee zult moeten houden.

Misschien dus toch maar even nader voorstellen. De EQXX is een extreem gestroomlijnde en -efficiënt rijdende visie voor de nabije toekomst. Hij laat zelfs hun net gelanceerde technologiedrager EQS in menig opzicht ver achter zich. Zo spreek je over een lichter geconstrueerde EV met record lage luchtweerstandscoëfficiënt van rond de 0,17. Hij wordt aangedreven door een zelf ontwikkelde en -gebouwde e-motor die een ongehoord hoog rendement haalt van 95 procent. Elke kW energie wordt dus vrijwel geheel omgezet in beweging. Samen met het bijbehorende innovatieve energiemanagement en dito regelelektronica is de EQXX in staat om in dagelijks gebruik rond de duizend kilometer op een lading te rijden. Opmerkelijk als je nagaat dat het een volwaardig vierpersoonsconcept is.

Meer dan 900 Volt

Een van de belangrijkste stappen is de toegepaste accutechniek. In de bijgeleverde informatie is sprake van ‘meer dan 900 Volt’. Een nieuwe stap omhoog dus, zelfs in vergelijking met de techniek uit Korea en in eigen huis die van de S-klasse.
Schäfer: “Deze batterij slaat zijn bijna 100 kW op in een veel compacter pakket, dat daadwerkelijk in een meer compacte auto past. Hij is de helft kleiner en 30 procent lichter dan de huidige batterijen. Overigens is het de bedoeling dat er in productiemodellen keuze komt uit verschillende prestatiesniveaus, zoals dat nu bij verbrandingsmotoren het geval is.”

Over elektronica gesproken: de EQXX krijgt niet alleen aan uitzonderlijk intelligent en communicatief boordsysteem mee, maar overtroeft zelfs de EQS met zijn opmerkelijk uitbundige super breedbeeldscherm. Hoewel je hier eigenlijk niet meer van een beeldscherm kunt spreken. De oppervlakte is van a-stijl tot a-stijl in de vorm van het dashboard bedekt met ‘mini-LED’. Geen aaneensluitende serie beeldschermen, maar een geheel dus. Uiterst futuristisch, maar wel bestaande techniek die bijvoorbeeld in hoogwaardige – lees peperdure – tablets van Apple wordt toegepast.

Hoog werkelijkheidsgehalte

Schäfer onderstreept nog maar eens: “Dat is geen showverhaal, maar heeft een hoog werkelijkheidsgehalte De EQXX-concept is nu al een normaal bruikbaar rijdend conceptmodel en de genoemde range van duizend kilometer is geen theorie, maar in de praktijk gewoon realistisch.”

Op de voor de hand liggende vraag of deze auto ‘dus’ in productie kan gaan, antwoordt de technisch topman van Mercedes-Benz met wat de Japanners een ‘definite maybe’ zouden noemen. “In principe kan dat. De EQXX is als gezegd een volledig functionerende en bruikbare auto en – belooft hij lachend – al binnen enkele maanden zullen er ook journalisten in rijden.”
Hij staat op het toekomstige MMA-platform voor de compacte modellen. Bij Mercedes moet je bij compact overigens wel denken aan de elektrische broeder van de C-klasse. Noem het de EQC. “Rond 2024-2025 zal deze nieuwe generatie technologie in productie te zien zijn. Er is eendrachtig aan gewerkt door onze ontwikkelingsafdelingen rondom de wereld en – belangrijk om te noemen – ook de expertise van de accuspecialisten van het AMG-Formule 1 technici in Engeland is waardevol geweest.”

Het resultaat is in feite de elektrische evenknie van de 1-literauto. Ooit was dat de heilige graal voor auto’s met verbrandingsmotor, maar het werd nooit in een zinvol bruikbare vorm gerealiseerd voor een productiemodel. Laat staan in een middenklasser.

Lees ook:
‘De Mercedes EQS creëert zijn eigen ecosysteem’

Mercedes EQXX: “Range van duizend kilometer is gewoon realistisch” - Automobielmanagement.nl

Mercedes EQXX: “Range van duizend kilometer is gewoon realistisch”

De kersverse EQXX-concept trekt met zijn actieradius van duizend kilometer internationaal de aandacht. In veel opzichten kijken we naar productiemodellen die binnen twee, drie jaar worden gelanceerd. Mercedes ontwikkelingstopman Markus Schäfer: “Veel van deze auto komt binnen enkele jaren in productie. Bovendien laten we al wat zien van het nieuwe Mercedes-gezicht.”

Volgens Schäfer gunt de Vision EQXX-concept ons een realistische blik op de elektrische Mercedes-modellen die binnen twee, drie jaar op de markt komen. Hij was overigens oorspronkelijk bedoeld als Mercedes ‘statement’ in een presentatie op de CES-elektronicabeurs in Las Vegas.

De Duitsers haakten daar echter op het laatste moment als deelnemer af vanwege de ontwikkelingen rond de pandemie. Dat neemt niet weg dat hun nieuwe technologiedrager een ‘real life’ demonstratie is van het actuele technisch kunnen. Het wordt al snel showroomrealiteit, al moeten we het begrip showroom hier wellicht niet te veel opvatten in de zin van de dealervloer. Schäfer maakt er desgevraagd geen geheim van dat de rol van ‘online klantcontact’ bij zijn merk gestaag belangrijker wordt. Niet voor niets consolideren dealergroepen in nieuwe groepsvormen.

In de januari-uitgave van AM veel meer daarover. Kort samengevat komt het erop neer dat Schäfer zegt dat ‘dealers nodig zullen blijven’ maar dat het verdienmodel voor Mercedes sterk zal verschuiven naar internetverkoop, digitale applicaties en services. Typisch speelvelden waar de dealer vooralsnog de bal niet krijgt toegespeeld.

Snel antwoord op veranderingen

M-B bewijst met een ontwikkelingstijd van een luttele 18 maanden tastbaar dat de samenwerkende R&D- en designorganisaties razendsnel kunnen schakelen naar volgende generaties technologie. Dit is als gezegd een model dat in essentie in productie kan en voor een deel ook zal gaan. Lees: Schäfer & Co kan razendsnel inspelen op nieuwe uitdagingen aan de industrie. Waar je zeker binnen de Europese Unie rekening mee zult moeten houden.

Misschien dus toch maar even nader voorstellen. De EQXX is een extreem gestroomlijnde en -efficiënt rijdende visie voor de nabije toekomst. Hij laat zelfs hun net gelanceerde technologiedrager EQS in menig opzicht ver achter zich. Zo spreek je over een lichter geconstrueerde EV met record lage luchtweerstandscoëfficiënt van rond de 0,17. Hij wordt aangedreven door een zelf ontwikkelde en -gebouwde e-motor die een ongehoord hoog rendement haalt van 95 procent. Elke kW energie wordt dus vrijwel geheel omgezet in beweging. Samen met het bijbehorende innovatieve energiemanagement en dito regelelektronica is de EQXX in staat om in dagelijks gebruik rond de duizend kilometer op een lading te rijden. Opmerkelijk als je nagaat dat het een volwaardig vierpersoonsconcept is.

Meer dan 900 Volt

Een van de belangrijkste stappen is de toegepaste accutechniek. In de bijgeleverde informatie is sprake van ‘meer dan 900 Volt’. Een nieuwe stap omhoog dus, zelfs in vergelijking met de techniek uit Korea en in eigen huis die van de S-klasse.
Schäfer: “Deze batterij slaat zijn bijna 100 kW op in een veel compacter pakket, dat daadwerkelijk in een meer compacte auto past. Hij is de helft kleiner en 30 procent lichter dan de huidige batterijen. Overigens is het de bedoeling dat er in productiemodellen keuze komt uit verschillende prestatiesniveaus, zoals dat nu bij verbrandingsmotoren het geval is.”

Over elektronica gesproken: de EQXX krijgt niet alleen aan uitzonderlijk intelligent en communicatief boordsysteem mee, maar overtroeft zelfs de EQS met zijn opmerkelijk uitbundige super breedbeeldscherm. Hoewel je hier eigenlijk niet meer van een beeldscherm kunt spreken. De oppervlakte is van a-stijl tot a-stijl in de vorm van het dashboard bedekt met ‘mini-LED’. Geen aaneensluitende serie beeldschermen, maar een geheel dus. Uiterst futuristisch, maar wel bestaande techniek die bijvoorbeeld in hoogwaardige – lees peperdure – tablets van Apple wordt toegepast.

Hoog werkelijkheidsgehalte

Schäfer onderstreept nog maar eens: “Dat is geen showverhaal, maar heeft een hoog werkelijkheidsgehalte De EQXX-concept is nu al een normaal bruikbaar rijdend conceptmodel en de genoemde range van duizend kilometer is geen theorie, maar in de praktijk gewoon realistisch.”

Op de voor de hand liggende vraag of deze auto ‘dus’ in productie kan gaan, antwoordt de technisch topman van Mercedes-Benz met wat de Japanners een ‘definite maybe’ zouden noemen. “In principe kan dat. De EQXX is als gezegd een volledig functionerende en bruikbare auto en – belooft hij lachend – al binnen enkele maanden zullen er ook journalisten in rijden.”
Hij staat op het toekomstige MMA-platform voor de compacte modellen. Bij Mercedes moet je bij compact overigens wel denken aan de elektrische broeder van de C-klasse. Noem het de EQC. “Rond 2024-2025 zal deze nieuwe generatie technologie in productie te zien zijn. Er is eendrachtig aan gewerkt door onze ontwikkelingsafdelingen rondom de wereld en – belangrijk om te noemen – ook de expertise van de accuspecialisten van het AMG-Formule 1 technici in Engeland is waardevol geweest.”

Het resultaat is in feite de elektrische evenknie van de 1-literauto. Ooit was dat de heilige graal voor auto’s met verbrandingsmotor, maar het werd nooit in een zinvol bruikbare vorm gerealiseerd voor een productiemodel. Laat staan in een middenklasser.

Lees ook:
‘De Mercedes EQS creëert zijn eigen ecosysteem’