Dat schrijft ING Research Global Sectors in een publicatie over de opmars van elektrische auto’s in Europa en elders in de wereld. Vorig jaar zijn wereldwijd 6,6 miljoen nieuwe BEV’s en PHEV’s geregistreerd, een marktaandeel van 9 procent. Eerder werd uitgegaan van 6 procent aandeel. In Europa is het aandeel vooral door het succes in Duitsland inmiddels opgeklommen naar 19 procent, in China naar 14 procent. De Verenigde Staten blijven tot nu toe achter met 4,5 procent maar verwacht wordt dat dat snel wordt ingelopen door de komst van nieuwe modellen zoals de F150 Lighting van Ford.

Onderproductie

Ook ING Research meldt dat de productie dit jaar niet haar potentieel zal bereiken door het nog altijd aanhoudende chiptekort, de problemen rond de levering van kabelgoten door de oorlog in Oekraïne en de lockdowns in China. “Dat betekent dat er het hele jaar sprake zal zijn van onderproductie.’’ De problemen met de chips treffen EV’s meer dan conventionele modellen omdat er in een elektrische auto rond de 2.000 meer van die halfgeleiders worden gebruikt. “Die leverproblemen zetten autofabrikanten ertoe aan om prioriteiten te stellen bij de types die ze produceren. Maar die fabrikanten proberen wel de productie van chip-consumerende EV’s op te voeren om gelijke tred te houden met concurrenten in de groene transitie en om te voldoen aan de EU-doelen.’’

Stap omhoog

ING Research denkt dat het aandeel vol-elektrische auto’s of BEV’s in Europa, momenteel rond de 10 procent, naar 15 procent kan doorklimmen. “Gezien de gevulde orderboeken en ambitieuze plannen verwachten we een volgende stap omhoog van de 10 procent dit jaar, hoewel de mogelijkheden om te accelereren beperkt zijn. Tesla is begonnen met de productie in haar fabriek in Berlijn wat langzamerhand tot leveringen zal leiden. De levering van chips toont enige verbetering wat wat flexibiliteit kan bieden en de productiecijfers in de tweede helft van 2022 kan ondersteunen.’’

Snelheid beperken

Op termijn ziet het rapport een verdere sterke marktontwikkeling door de hoge vraag in combinatie met aanhoudende overheidssteun. Voor de middellange termijn ziet het plaatje er echter anders uit. ‘’De omhoog schietende prijzen voor batterijmetalen kunnen de snelheid van de elektrificatie tegen het eind van het decennium beperken. De aanvoer van batterijmetalen als lithium kan de vraag niet bijhouden en de batterijenprijzen zullen niet zozeer dalen zoals in het verleden. Dat maakt elektrische voertuigen duurder dan conventionele auto’s en kan de verschuiving naar EV’s vertragen.’’

Lees ook:
Helft nieuwe EV’s wordt gekocht door particulier