Dit blijkt uit een analyse van RDC. De gemiddelde statijd daalde het sterkst in het A-small-segment. Tussen maart 2008 en maart dit jaar werden de auto’s uit dit segment van de kleinste auto’s in gemiddeld zes dagen minder tijd verkocht dan in de twaalf maanden daarvoor. Het trio Peugeot 107, Toyota Aygo en Citroën C1 zijn de snelst verkopende auto’s in dit segment. Ook de occasions uit het B-city (Opel Corsa etc.) en auto’s in het segment C-lower family (segment Golf) vonden sneller een nieuwe eigenaar. Koploper in het C-segment is de Nissan Qashqai. Vanaf het E-segment (Audi A6) is een duidelijke kentering zichtbaar; de grotere occasions verkochten moeizamer de laatste twaalf maanden.

 

 

Gemiddelde statijd in dagen over de periode:

 

mrt 08 – feb 09

mrt 07 – feb 08

mrt 06 – feb 07

A-SMALL 

69,5

75,2

76,7

B-CITY 

67,9

69,8

70,5

C-LOWER FAMILY 

76,4

78,7

82,6

D-UPPER FAMILY 

79,5

79,6

82,9

E-EXECUTIVE 

88,1

86,2

87,6

F-LOWER LUXURY 

124,3

124,7

122,2

G-LOWER SPORTS 

105,1

102,7

109,8

H-UPPER SPORTS 

158,5

156,4

158,5

I-UPPER LUXERY 

190

192,5

214,5

J-MEDIUM MPV 

77,9

70,6

68,3

K-UPPER MPV 

75,8

72,1

76

L-LOWER UTILITY 

80,2

70,2

76,1

M-UPPER UTILITY 

70,2

59,2

66,7

N-COMMERCIALS 

68,8

69,6

66,2

Overigen 

126,6

131,9

138,4

TOTAAL

76,8

77,5

80

Bron: RDC Automotive Market Monitor

 

De afname in de gemiddelde statijd is een gunstige ontwikkeling in roerige tijden. In 2008 werden er door autobedrijven meer dan een miljoen occasions verkocht aan particulieren waarvan bijna zestig provent in de segmenten A, B en C.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding