Op de eerste dag van 2019 waren er bijna 139.000 auto’s met een stekker. Hieronder vallen zowel volledig elektrische personenauto’s als plug-in hybrides. Deze laatste categorie heeft naast een elektromotor ook nog een verbrandingsmotor. Meer dan driekwart van deze auto’s wordt zakelijk gereden, tegen 12 procent van alle personenauto’s.

Bijtelling

Op 1 januari 2014 waren er ruim 4.600 volledig elektrische auto’s in ons land, vijf jaar later is dit aantal bijna vertienvoudigd (44.700). Deze toename vond vooral plaats tussen 1 januari 2018 en 1 januari 2019, toen er per saldo bijna 23.000 volledig elektrische auto’s bijkwamen. Op januari 2019 was bijna 1 op de 3 stekkerauto’s volledig elektrisch.

Begin 2019 reden er in Nederland bijna 94.000 plug-in hybrides rond, ruim 3 procent minder dan een jaar eerder. Het aantal plug-in hybrides groeide vanaf 2014 fors, maar stagneerde in 2017. Vanaf januari 2017 is de bijtelling voor een PHEV verhoogd naar 22 procent. Daarmee is een PHEV belastingtechnisch niet langer voordeliger dan een benzine- of dieselauto.

Vlucht

De Tesla Model S was in 2018, net als voorgaande jaren, de meest voorkomende volledig elektrische auto. Van dit model reden er op 1 januari 2019 ruim 12.000 rond. Andere populaire volledig elektrische modellen zijn de Jaguar I-Pace, de Nissan Leaf en de Tesla Model X. De Mitsubishi Outlander is al jaren de meest voorkomende plug-in hybride, met bijna 23.000 auto’s op 1 januari 2019.

Ook elders in Europa maakt de EV een vlucht, meldde de Europese brancheorganisatie voor de automotive industrie ACEA vorige week. Het aantal volledig elektrische auto’s in Europa is in het eerste kwartaal van dit jaar met bijna 85 procent toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. Het aandeel benzineauto’s nam licht toe, maar diesel zit in het verdomhoekje. Auto’s die op die brandstof rijden, werden bijna 18 procent minder verkocht.