TotalEnergies pakt hoofdrol in schone mobiliteit

brand story

TotalEnergies in Nederland maakt werk van de energietransitie. Naast de conventionele brandstoffen en smeermiddelen levert het met elektriciteit, bio-CNG (groengas), LNG, HVO en waterstof een toekomstgerichte multi energy mix. In Nederland heeft het inmiddels bijna 10.000 oplaadpunten. Zo helpt het klanten stap voor stap richting CO2-vrije mobiliteit.

“TotalEnergies heeft met de naamsverandering een duidelijke ambitie neergelegd,” aldus Marja Versleijen, directeur Mobility & New Energies voor de Nederlandse markt. “We willen een wereldspeler zijn in de energietransitie en werken er hard aan om al in 2025 ons hele Europese elektriciteitsverbruik te verduurzamen.”

Goed advies én juiste energie

Het concern pakt die grote uitdaging energiek op, met een brede aanpak waarbij het op veel fronten kleine en grote stappen vooruit zet. Versleijen: “Als we onze ambities waar willen maken, moeten we én-én-én doen. We reduceren de CO2 bij de energieproductie, bouwen eigen wind- en zonneparken en biogasinstallaties en kiezen vaker voor LNG- en CNG-toepassing als vervanging van meer vervuilende bronnen. Daarnaast breiden we ons aanbod op onze servicestations verder uit tot een multi energy mix met biobrandstoffen, fast charging, waterstof en meer. En we helpen onze klanten met goed advies plus de juiste energie en infrastructuur die past bij hun situatie en hun wagenpark. Wij helpen klanten aan de energie en infrastructuur die ze nodig hebben. Zo schoon en duurzaam mogelijk, maar ook betaalbaar, betrouwbaar én beschikbaar.”

Snelgroeiende laadinfrastructuur

Die pragmatische stap-voor-stap aanpak werkt. Zonder dat de buitenwereld daar veel van hoorde, groeide het duurzame marktaandeel van TotalEnergies in Nederland fors. Het aantal laadpalen nadert rap de 10.000. Versleijen: “Wij plaatsen al jaren de laadinfrastructuur voor de Metropoolregio van Amsterdam (MRA) in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. Afgelopen zomer hebben we een concessie gewonnen voor 2.200 nieuwe oplaadpunten in de stad Amsterdam zelf, en in december voor 1.400 laadpunten voor de provincie Friesland. Tot 2025 willen we doorgroeien naar 30.000 laadpunten in de publieke ruimte, bij bedrijven en instellingen, en met snelladers langs de hoofdroutes in Nederland als onderdeel van een Europees TotalEnergies snellaadnetwerk.”

Waterstof oplossing voor vrachtvervoer

Ook op het gebied van waterstof neemt TotalEnergies het voortouw. Van de twaalf H2-tankstations in Nederland beheert het er vier: eind februari nam het een multi energy station in Breda in gebruik. “En dit jaar komen daar nog vier bij,” aldus Erik Stienen, Business Development Manager Mobility & New Energies, “in Utrecht, Roozendaal, Den Helder en Capelle aan den IJssel. En in 2023 staan opnieuw vier H2-tanklocaties gepland.” Stienen verwacht veel van waterstof, met name voor vrachtvervoer. “Trucks moeten daar de omslag gaan brengen: die kunnen dankzij waterstofaandrijving emissievrij rijden zonder zware accu’s, met een groot nuttig laadvermogen én een grote actieradius.” De eerste serieproducent die waterstoftrucks op de markt brengt is Hyzon, waar TotalEnergies een aandeel in heeft,” zegt Stienen. “Later zullen ook de grote OEMs volgen.”

TotalEnergies pakt hoofdrol in schone mobiliteit - Automobielmanagement.nl

TotalEnergies pakt hoofdrol in schone mobiliteit

brand story

TotalEnergies in Nederland maakt werk van de energietransitie. Naast de conventionele brandstoffen en smeermiddelen levert het met elektriciteit, bio-CNG (groengas), LNG, HVO en waterstof een toekomstgerichte multi energy mix. In Nederland heeft het inmiddels bijna 10.000 oplaadpunten. Zo helpt het klanten stap voor stap richting CO2-vrije mobiliteit.

“TotalEnergies heeft met de naamsverandering een duidelijke ambitie neergelegd,” aldus Marja Versleijen, directeur Mobility & New Energies voor de Nederlandse markt. “We willen een wereldspeler zijn in de energietransitie en werken er hard aan om al in 2025 ons hele Europese elektriciteitsverbruik te verduurzamen.”

Goed advies én juiste energie

Het concern pakt die grote uitdaging energiek op, met een brede aanpak waarbij het op veel fronten kleine en grote stappen vooruit zet. Versleijen: “Als we onze ambities waar willen maken, moeten we én-én-én doen. We reduceren de CO2 bij de energieproductie, bouwen eigen wind- en zonneparken en biogasinstallaties en kiezen vaker voor LNG- en CNG-toepassing als vervanging van meer vervuilende bronnen. Daarnaast breiden we ons aanbod op onze servicestations verder uit tot een multi energy mix met biobrandstoffen, fast charging, waterstof en meer. En we helpen onze klanten met goed advies plus de juiste energie en infrastructuur die past bij hun situatie en hun wagenpark. Wij helpen klanten aan de energie en infrastructuur die ze nodig hebben. Zo schoon en duurzaam mogelijk, maar ook betaalbaar, betrouwbaar én beschikbaar.”

Snelgroeiende laadinfrastructuur

Die pragmatische stap-voor-stap aanpak werkt. Zonder dat de buitenwereld daar veel van hoorde, groeide het duurzame marktaandeel van TotalEnergies in Nederland fors. Het aantal laadpalen nadert rap de 10.000. Versleijen: “Wij plaatsen al jaren de laadinfrastructuur voor de Metropoolregio van Amsterdam (MRA) in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. Afgelopen zomer hebben we een concessie gewonnen voor 2.200 nieuwe oplaadpunten in de stad Amsterdam zelf, en in december voor 1.400 laadpunten voor de provincie Friesland. Tot 2025 willen we doorgroeien naar 30.000 laadpunten in de publieke ruimte, bij bedrijven en instellingen, en met snelladers langs de hoofdroutes in Nederland als onderdeel van een Europees TotalEnergies snellaadnetwerk.”

Waterstof oplossing voor vrachtvervoer

Ook op het gebied van waterstof neemt TotalEnergies het voortouw. Van de twaalf H2-tankstations in Nederland beheert het er vier: eind februari nam het een multi energy station in Breda in gebruik. “En dit jaar komen daar nog vier bij,” aldus Erik Stienen, Business Development Manager Mobility & New Energies, “in Utrecht, Roozendaal, Den Helder en Capelle aan den IJssel. En in 2023 staan opnieuw vier H2-tanklocaties gepland.” Stienen verwacht veel van waterstof, met name voor vrachtvervoer. “Trucks moeten daar de omslag gaan brengen: die kunnen dankzij waterstofaandrijving emissievrij rijden zonder zware accu’s, met een groot nuttig laadvermogen én een grote actieradius.” De eerste serieproducent die waterstoftrucks op de markt brengt is Hyzon, waar TotalEnergies een aandeel in heeft,” zegt Stienen. “Later zullen ook de grote OEMs volgen.”