MSR Consulting Group: ‘Er zijn kansen genoeg maar flexibiliteit is gevraagd’

brand story

Naast de impact van corona zijn duurzaamheid en beschikbaarheid twee belangrijke thema’s die momenteel een grote rol spelen in de zakelijke markt. Daarnaast blijft de overheid een verstorende rol spelen door steeds veranderende spelregels.

Directeur Ronald van Eck van MSR: “De zakelijke klant heeft grote behoefte aan goed advies over zijn mobiliteitsbehoefte. Een prangende kwestie is de levertijd. Korte termijn beschikbaarheid kan worden ingevuld met import en occasions en eventueel gecombineerd worden met shortlease. Het beschikbaarheidsprobleem wordt hiermee opgelost en in de praktijk blijkt het zelfs een verkoopargument te zijn.”

Autokeuze

Een ander punt is de autokeuze. “Zakelijke klanten stellen steeds meer CO2-grenzen aan hun wagenpark. Hierdoor zie je ook een downscaling in het wagenpark, zowel qua aantallen als qua grootte van de auto’s. Daarnaast is er bij vooral de grotere klanten meer aandacht voor het invullen van een totaalconcept van mobiliteit. Nadat door de bijtellingsregels een duidelijker vraag naar elektrische auto’s was ontstaan, zie je door de veranderingen in de bijtellingsregels dat deze vraag duidelijk minder is geworden. De bijtelling voor een elektrische auto is niet meer een stuk lager dan de benzineversie. Natuurlijk werkt dit gelijk door in de vraag vanuit de werknemer.” Voor wat betreft de total cost of ownership kruipen de elektrische en benzineversies steeds dichter naar elkaar toe. Met als argument ‘duurzaamheid’ is het elektrificeren van het wagenpark voor de werkgever steeds interessanter. Uiteraard speelt de actieradius nog steeds een bepalende rol. Voor grotere (koop)- wagenparken heeft dit wel een impact op hun extra financieringsbehoefte, wat mogelijkerwijs kan leiden tot een verdere verschuiving van koop naar lease.

Accountmanager

Door de chiptekorten en supply chain problemen, is beschikbaarheid een grote uitdaging. Van Eck: “Zakelijke klanten verwachten dat zijn partners proactief een goed advies geven en oplossingen aanbieden. Dit betekent een mindshift voor de accountmanager. Hij moet niet alleen mobiliteitsoplossingen aandragen die nu actueel zijn, maar moet ook al bezig zijn met de mobiliteitsbehoeften van over een paar maanden. Oftewel: nu de (bedrijfs-)wagen bestellen, waarmee je over een half jaar wilt rijden”. Deze problematiek maakt het speelveld complexer, waarin de accountmanager actief is. Het stelt steeds hogere eisen aan flexibiliteit, maar absoluut ook aan de juiste training en coaching. Daarnaast moeten de accountmanagers ook de juiste tools hebben, om deze adviserende rol goed in te vullen. Ronald van Eck besluit: “MSR biedt specifieke coaching en training op deze onderwerpen en heeft ook de juiste tools ontwikkeld om de accountmanager goed te ondersteunen. Onze mensen vinden het heel motiverend en zijn uitermate gedreven, om de accountmanagers te helpen om in deze complexe marktomstandigheden succesvol te zijn en nog succesvoller te worden.”

Reageren
500 tekens over
MSR Consulting Group: ‘Er zijn kansen genoeg maar flexibiliteit is gevraagd’ - Automobielmanagement.nl

MSR Consulting Group: ‘Er zijn kansen genoeg maar flexibiliteit is gevraagd’

brand story

Naast de impact van corona zijn duurzaamheid en beschikbaarheid twee belangrijke thema’s die momenteel een grote rol spelen in de zakelijke markt. Daarnaast blijft de overheid een verstorende rol spelen door steeds veranderende spelregels.

Directeur Ronald van Eck van MSR: “De zakelijke klant heeft grote behoefte aan goed advies over zijn mobiliteitsbehoefte. Een prangende kwestie is de levertijd. Korte termijn beschikbaarheid kan worden ingevuld met import en occasions en eventueel gecombineerd worden met shortlease. Het beschikbaarheidsprobleem wordt hiermee opgelost en in de praktijk blijkt het zelfs een verkoopargument te zijn.”

Autokeuze

Een ander punt is de autokeuze. “Zakelijke klanten stellen steeds meer CO2-grenzen aan hun wagenpark. Hierdoor zie je ook een downscaling in het wagenpark, zowel qua aantallen als qua grootte van de auto’s. Daarnaast is er bij vooral de grotere klanten meer aandacht voor het invullen van een totaalconcept van mobiliteit. Nadat door de bijtellingsregels een duidelijker vraag naar elektrische auto’s was ontstaan, zie je door de veranderingen in de bijtellingsregels dat deze vraag duidelijk minder is geworden. De bijtelling voor een elektrische auto is niet meer een stuk lager dan de benzineversie. Natuurlijk werkt dit gelijk door in de vraag vanuit de werknemer.” Voor wat betreft de total cost of ownership kruipen de elektrische en benzineversies steeds dichter naar elkaar toe. Met als argument ‘duurzaamheid’ is het elektrificeren van het wagenpark voor de werkgever steeds interessanter. Uiteraard speelt de actieradius nog steeds een bepalende rol. Voor grotere (koop)- wagenparken heeft dit wel een impact op hun extra financieringsbehoefte, wat mogelijkerwijs kan leiden tot een verdere verschuiving van koop naar lease.

Accountmanager

Door de chiptekorten en supply chain problemen, is beschikbaarheid een grote uitdaging. Van Eck: “Zakelijke klanten verwachten dat zijn partners proactief een goed advies geven en oplossingen aanbieden. Dit betekent een mindshift voor de accountmanager. Hij moet niet alleen mobiliteitsoplossingen aandragen die nu actueel zijn, maar moet ook al bezig zijn met de mobiliteitsbehoeften van over een paar maanden. Oftewel: nu de (bedrijfs-)wagen bestellen, waarmee je over een half jaar wilt rijden”. Deze problematiek maakt het speelveld complexer, waarin de accountmanager actief is. Het stelt steeds hogere eisen aan flexibiliteit, maar absoluut ook aan de juiste training en coaching. Daarnaast moeten de accountmanagers ook de juiste tools hebben, om deze adviserende rol goed in te vullen. Ronald van Eck besluit: “MSR biedt specifieke coaching en training op deze onderwerpen en heeft ook de juiste tools ontwikkeld om de accountmanager goed te ondersteunen. Onze mensen vinden het heel motiverend en zijn uitermate gedreven, om de accountmanagers te helpen om in deze complexe marktomstandigheden succesvol te zijn en nog succesvoller te worden.”

Reageren
500 tekens over