De dagbladadvertentie over het handschoenenkastje van de Golf I uit 1974 won in Nederland al zo’n beetje alle prijzen die een krantenadvertentie kan winnen – zoals twee ADCN-Lampen en de dagbladprijs Dagbladgoud/Vakgoud. De advertentie werd gemaakt door DDB Amsterdam, dat op het internationale reclamefestival van Cannes eerder deze week al een Gouden Leeuw won voor zijn Centraal Beheer-reclamestunt achterop op een lijnbus.

De andere twee genomineerde advertenties van Volkswagen, ‘Alpe D’Huez’ en ‘19,901,557ste Golf’ kregen geen prijs in de categorie Press. Ook de borstkankeradvertentie van Mercedes-Benz, bedacht door FHV BBDO voor Pink Ribbon Magazine, bleef Leeuwloos.

Pon/Volkswagen won nóg een Leeuw in Cannes, een Bronzen, in de categorie Cyber. Namelijk met zijn online muziekquiz ‘Volkswagen Drive In: Het geluid van 60 jaar Volkswagen’. Die viral won ook al eerder dit jaar de belangrijkste Nederlandse prijzen voor internetreclame, zoals een zilveren SpinAward en een ADCN-Lamp. In de quiz, gemaakt door internetbureau Achtung!, moest je de juiste popliedjes bij de juiste Volkswagens raden.

Volvo won uiteindelijk geen prijs met zijn internetspel The Hunt voor de Volvo XC90.