Recall accu’s, latere levering Outlander PHEV

Als gevolg van accuproblemen heeft in Japan de productie van de hybride plug-in Mitubishi Outlander PHEV flinke vertraging opgelopen.

Daardoor is onzeker of alle Nederlandse orders nog geleverd kunnen worden in 2013. Voor de klant is dat essentieel: alleen bij registratie dit jaar valt het model nog onder het huidige fiscale regime – 0% bijtelling, vrijstelling van wegenbelasting. Geldt de 7% die per 1 januari 2014 van kracht wordt, dan scheelt dat al snel honderdvijftig tot tweehonderd euro per maand.

De Nederlandse importeur heeft eerder deze week zijn dealers en de leasemaatschappijen op de hoogte gesteld van de ontwikkelingen in Japan. Daar moeten 4300 verkochte Outlanders PHEV terug naar de dealer, nadat in sommige gevallen een cel in het accupakket was gesmolten. Export wordt door de overheid pas toegestaan als de recall is uitgevoerd en de productiewijze c.q. de aangeleverde accu zelf is aangepast. Naar verwachting kan de productie voor buitenlandse afnemers pas eind augustus van start gaan. Aangezien de capaciteit van de Mitsubishi-fabriek waar de Outlander van de band loopt beperkt is tot tweeduizend per maand en de bootreis naar Nederland eveneens een maand duurt, dreigt levering in 2013 voor élke Nederlandse klant erg lastig te worden.

De Outlander PHEV is dankzij de gunstige fiscale regeling al zo’n tienduizend keer besteld bij ons. Geen enkel exemplaar is al geleverd. Een woordvoerder van Mitsubishi Motor Sales Nederland zegt dat de fabrikant terdege het belang ziet van de Nederlandse markt, hoe klein die op wereldschaal ook moge zijn. Daarom wordt vanaf eind augustus de maandelijkse bouwcapaciteit van de fabriek verdubbeld. Loopt alles volgens de aangepaste planning, dan zou de eerste levering in Nederland eind oktober, begin november een feit kunnen zijn, schat de woordvoerster.

Recall accu’s, latere levering Outlander PHEV - Automobielmanagement.nl

Recall accu’s, latere levering Outlander PHEV

Als gevolg van accuproblemen heeft in Japan de productie van de hybride plug-in Mitubishi Outlander PHEV flinke vertraging opgelopen.

Daardoor is onzeker of alle Nederlandse orders nog geleverd kunnen worden in 2013. Voor de klant is dat essentieel: alleen bij registratie dit jaar valt het model nog onder het huidige fiscale regime – 0% bijtelling, vrijstelling van wegenbelasting. Geldt de 7% die per 1 januari 2014 van kracht wordt, dan scheelt dat al snel honderdvijftig tot tweehonderd euro per maand.

De Nederlandse importeur heeft eerder deze week zijn dealers en de leasemaatschappijen op de hoogte gesteld van de ontwikkelingen in Japan. Daar moeten 4300 verkochte Outlanders PHEV terug naar de dealer, nadat in sommige gevallen een cel in het accupakket was gesmolten. Export wordt door de overheid pas toegestaan als de recall is uitgevoerd en de productiewijze c.q. de aangeleverde accu zelf is aangepast. Naar verwachting kan de productie voor buitenlandse afnemers pas eind augustus van start gaan. Aangezien de capaciteit van de Mitsubishi-fabriek waar de Outlander van de band loopt beperkt is tot tweeduizend per maand en de bootreis naar Nederland eveneens een maand duurt, dreigt levering in 2013 voor élke Nederlandse klant erg lastig te worden.

De Outlander PHEV is dankzij de gunstige fiscale regeling al zo’n tienduizend keer besteld bij ons. Geen enkel exemplaar is al geleverd. Een woordvoerder van Mitsubishi Motor Sales Nederland zegt dat de fabrikant terdege het belang ziet van de Nederlandse markt, hoe klein die op wereldschaal ook moge zijn. Daarom wordt vanaf eind augustus de maandelijkse bouwcapaciteit van de fabriek verdubbeld. Loopt alles volgens de aangepaste planning, dan zou de eerste levering in Nederland eind oktober, begin november een feit kunnen zijn, schat de woordvoerster.