Tot tienduizend banen door groei elektrisch vervoer

De werkgelegenheid in elektrisch vervoer zal naar verwachting in 2020 verzesvoudigd zijn ten opzichte van 2013.

Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde onderzoeksrapport ‘Werkgelegenheid door elektrisch vervoer in 2020′. CE Delft voerde het onderzoek uit op verzoek van het Formule E-Team, in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl).  

De grootste banentoename wordt voorspeld in laadinfrastructuur en smart grids. Dit vanwege de verwachte forse groei van het aantal laadpunten in Nederland. Andere groeigebieden voor banen zijn aandrijftechniek, batterijsystemen, nieuwbouw en ombouw van voertuigen en diensten op het gebied van financiering, betaling en mobiliteit.

De geschatte werkgelegenheid in 2020 ligt op gemiddeld tienduizend voltijdbanen, met een minimumschatting van vijfduizend en een maximumschatting van negenduizend. Dit is een toename van de werkgelegenheid met factor 6 ten opzichte van 2013. In 2013 stond de teller op 1.600 banen in elektrisch vervoer, wat al een ruime vervijfvoudiging was ten opzichte van 2008.

"Elektrisch rijden is niet alleen schoner, stiller en zuiniger, maar ook een banenmotor voor Nederland. Een extra reden om elektrisch vervoer de komende jaren te blijven stimuleren", aldus Bert Klerk, voorzitter van het Formule E-Team dat zich in samenwerking met de overheid inzet voor elektrisch vervoer in Nederland. 

Vooral op het gebied van laadinfrastructuur is Nederland een dominante speler vergeleken met andere Europese landen. Nederland heeft relatief veel laadpunten, waardoor bedrijven een voorsprong hebben kunnen opbouwen ten opzichte van andere landen. Nederlandse bedrijven kunnen hierdoor ook profiteren van de groeiende markt voor laadinfrastructuur in het buitenland.

Tot tienduizend banen door groei elektrisch vervoer - Automobielmanagement.nl

Tot tienduizend banen door groei elektrisch vervoer

De werkgelegenheid in elektrisch vervoer zal naar verwachting in 2020 verzesvoudigd zijn ten opzichte van 2013.

Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde onderzoeksrapport ‘Werkgelegenheid door elektrisch vervoer in 2020′. CE Delft voerde het onderzoek uit op verzoek van het Formule E-Team, in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl).  

De grootste banentoename wordt voorspeld in laadinfrastructuur en smart grids. Dit vanwege de verwachte forse groei van het aantal laadpunten in Nederland. Andere groeigebieden voor banen zijn aandrijftechniek, batterijsystemen, nieuwbouw en ombouw van voertuigen en diensten op het gebied van financiering, betaling en mobiliteit.

De geschatte werkgelegenheid in 2020 ligt op gemiddeld tienduizend voltijdbanen, met een minimumschatting van vijfduizend en een maximumschatting van negenduizend. Dit is een toename van de werkgelegenheid met factor 6 ten opzichte van 2013. In 2013 stond de teller op 1.600 banen in elektrisch vervoer, wat al een ruime vervijfvoudiging was ten opzichte van 2008.

"Elektrisch rijden is niet alleen schoner, stiller en zuiniger, maar ook een banenmotor voor Nederland. Een extra reden om elektrisch vervoer de komende jaren te blijven stimuleren", aldus Bert Klerk, voorzitter van het Formule E-Team dat zich in samenwerking met de overheid inzet voor elektrisch vervoer in Nederland. 

Vooral op het gebied van laadinfrastructuur is Nederland een dominante speler vergeleken met andere Europese landen. Nederland heeft relatief veel laadpunten, waardoor bedrijven een voorsprong hebben kunnen opbouwen ten opzichte van andere landen. Nederlandse bedrijven kunnen hierdoor ook profiteren van de groeiende markt voor laadinfrastructuur in het buitenland.