‘Duitsland doet benzine en diesel vanaf 2030 in de ban’

Tegen 2030 zouden er geen nieuwe benzine- en dieselauto’s meer in Duitsland verkocht mogen worden. Alleen met zo’n maatregel kan Duitsland voldoen aan de doelstellingen die op de klimaatconferentie van Parijs zijn afgesproken.

‘Duitsland doet benzine en diesel vanaf 2030 in de ban’

Dat is althans het idee van staatssecretaris voor energiezaken Rainer Baake, lid van de Grünen. "We hebben in alle sectoren een versterkte inzet van elektriciteit nodig," aldus Baake tijdens een Energiedag in Berlijn. "De CO2 uitstoot van de transportsector is sinds 1990 niets veranderd. Voor vrachtverkeer hebben we nog geen oplossing maar voor personenauto’s natuurlijk wel."

Elektrische auto’s blijken echter in Duitsland nog altijd niet echt aan te slaan. De regering heeft onlangs een subsidie tot 4.000 euro op de aankoop beschikbaar gesteld maar desalniettemin voorspelt het ministerie voor milieu dat er tegen 2020 niet meer dan een half miljoen EV’s op de wegen rond zullen rijden. Dat zou nog bij lange na niet voldoende zijn om een daadwerkelijke bijdrage te leveren aan de klimaatdoelen.

‘Duitsland doet benzine en diesel vanaf 2030 in de ban’ - Automobielmanagement.nl

‘Duitsland doet benzine en diesel vanaf 2030 in de ban’

Tegen 2030 zouden er geen nieuwe benzine- en dieselauto’s meer in Duitsland verkocht mogen worden. Alleen met zo’n maatregel kan Duitsland voldoen aan de doelstellingen die op de klimaatconferentie van Parijs zijn afgesproken.

‘Duitsland doet benzine en diesel vanaf 2030 in de ban’

Dat is althans het idee van staatssecretaris voor energiezaken Rainer Baake, lid van de Grünen. "We hebben in alle sectoren een versterkte inzet van elektriciteit nodig," aldus Baake tijdens een Energiedag in Berlijn. "De CO2 uitstoot van de transportsector is sinds 1990 niets veranderd. Voor vrachtverkeer hebben we nog geen oplossing maar voor personenauto’s natuurlijk wel."

Elektrische auto’s blijken echter in Duitsland nog altijd niet echt aan te slaan. De regering heeft onlangs een subsidie tot 4.000 euro op de aankoop beschikbaar gesteld maar desalniettemin voorspelt het ministerie voor milieu dat er tegen 2020 niet meer dan een half miljoen EV’s op de wegen rond zullen rijden. Dat zou nog bij lange na niet voldoende zijn om een daadwerkelijke bijdrage te leveren aan de klimaatdoelen.