Onderzoek Finnik: 80% snapt niets van regelgeving milieuzones in steden

Uit recent onderzoek van Finnik blijkt dat 80% van de respondenten de regelgeving over milieuzones te ingewikkeld vindt. Veel mensen weten niet waar ze aan toe zijn door verschillende milieuzoneregels in Europese steden. Waar mag je wel of niet rijden? En wat heb je daarvoor nodig? 80% vindt dan ook dat er Europese regelgeving moet komen, zodat elke stad dezelfde regels handhaaft.

Onderzoek Finnik: 80% snapt niets van regelgeving milieuzones in steden

Ondertussen weren steeds meer Europese steden oudere (diesel)auto’s uit hun stadscentra. In Nederland nemen Rotterdam, Amsterdam en Utrecht met hun milieuzones daarin het voortouw. In veel Duitse steden zijn groene stickers verplicht en ook in Frankrijk hebben ze sinds kort milieustickers. In Antwerpen mogen sinds begin dit jaar 1,2 miljoen Nederlandse auto’s, ruim 14% van het Nederlandse wagenpark, alleen met een dagpas de stad in. En dit is nog maar het begin. Bijna alle landen en steden hebben plannen om de eisen verder op te schroeven. Steeds minder auto’s kunnen daaraan voldoen. Zo voldoen 2,7 miljoen Nederlandse auto’s, ruim 32%, niet aan de voorgenomen eisen in München en Stuttgart, de zogenoemde blauwe vignetten. Vooralsnog is van een eenduidig beleid geen sprake. Is er een sticker, een dagpas of een vignet nodig? Zijn de regels op basis van datum eerste toelating van de auto, wel of geen roetfilter of op euronorm? En wat is eigenlijk een euronorm? Uit het onderzoek blijkt dat 40% van de respondenten geen idee heeft wat de euronorm is en welke euronorm hun auto heeft. 

Check Finnik-app om boetes te voorkomen

Finnik, met 40 miljoen autorapporten per jaar, een autoriteit op het gebied van auto- informatie, heeft nu nieuwe informatie over milieuzones aan haar Autorapport toegevoegd. "Hiermee helpen wij automobilisten aan de juiste informatie over milieuzones", zegt Thomas Edens, directeur van Finnik. "Zij weten voortaan via een check op hun kenteken of ze ‘welkom’ zijn in de milieuzones in Nederland en in onze buurlanden. Daarmee kunnen ze ook hoge boetes voorkomen. In het premium Autorapport kun je per milieuzone controleren of je auto daar wel of niet in mag rijden en wat je daarvoor nodig hebt. In het Autorapport staat bovendien alle milieu-informatie over de auto bij elkaar: het verbruik, het energielabel, de CO2-uitstoot, de euroklasse en of er een roetfilter aanwezig is." 

Vlog Automeisje

Finnik heeft samen met het Automeisje onderzocht wat er gebeurt als je de milieuzone van Utrecht inrijdt met een te oude diesel. Bekijk het resultaat in de vlog hieronder.  

Over het onderzoek

Finnik heeft haar app-gebruikers en nieuwsbrieflezers ondervraagd en ruim 700 gebruikers hebben de vragenlijst ingevuld in de periode juli t/m september 2017.

 

 

 

Onderzoek Finnik: 80% snapt niets van regelgeving milieuzones in steden - Automobielmanagement.nl

Onderzoek Finnik: 80% snapt niets van regelgeving milieuzones in steden

Uit recent onderzoek van Finnik blijkt dat 80% van de respondenten de regelgeving over milieuzones te ingewikkeld vindt. Veel mensen weten niet waar ze aan toe zijn door verschillende milieuzoneregels in Europese steden. Waar mag je wel of niet rijden? En wat heb je daarvoor nodig? 80% vindt dan ook dat er Europese regelgeving moet komen, zodat elke stad dezelfde regels handhaaft.

Onderzoek Finnik: 80% snapt niets van regelgeving milieuzones in steden

Ondertussen weren steeds meer Europese steden oudere (diesel)auto’s uit hun stadscentra. In Nederland nemen Rotterdam, Amsterdam en Utrecht met hun milieuzones daarin het voortouw. In veel Duitse steden zijn groene stickers verplicht en ook in Frankrijk hebben ze sinds kort milieustickers. In Antwerpen mogen sinds begin dit jaar 1,2 miljoen Nederlandse auto’s, ruim 14% van het Nederlandse wagenpark, alleen met een dagpas de stad in. En dit is nog maar het begin. Bijna alle landen en steden hebben plannen om de eisen verder op te schroeven. Steeds minder auto’s kunnen daaraan voldoen. Zo voldoen 2,7 miljoen Nederlandse auto’s, ruim 32%, niet aan de voorgenomen eisen in München en Stuttgart, de zogenoemde blauwe vignetten. Vooralsnog is van een eenduidig beleid geen sprake. Is er een sticker, een dagpas of een vignet nodig? Zijn de regels op basis van datum eerste toelating van de auto, wel of geen roetfilter of op euronorm? En wat is eigenlijk een euronorm? Uit het onderzoek blijkt dat 40% van de respondenten geen idee heeft wat de euronorm is en welke euronorm hun auto heeft. 

Check Finnik-app om boetes te voorkomen

Finnik, met 40 miljoen autorapporten per jaar, een autoriteit op het gebied van auto- informatie, heeft nu nieuwe informatie over milieuzones aan haar Autorapport toegevoegd. "Hiermee helpen wij automobilisten aan de juiste informatie over milieuzones", zegt Thomas Edens, directeur van Finnik. "Zij weten voortaan via een check op hun kenteken of ze ‘welkom’ zijn in de milieuzones in Nederland en in onze buurlanden. Daarmee kunnen ze ook hoge boetes voorkomen. In het premium Autorapport kun je per milieuzone controleren of je auto daar wel of niet in mag rijden en wat je daarvoor nodig hebt. In het Autorapport staat bovendien alle milieu-informatie over de auto bij elkaar: het verbruik, het energielabel, de CO2-uitstoot, de euroklasse en of er een roetfilter aanwezig is." 

Vlog Automeisje

Finnik heeft samen met het Automeisje onderzocht wat er gebeurt als je de milieuzone van Utrecht inrijdt met een te oude diesel. Bekijk het resultaat in de vlog hieronder.  

Over het onderzoek

Finnik heeft haar app-gebruikers en nieuwsbrieflezers ondervraagd en ruim 700 gebruikers hebben de vragenlijst ingevuld in de periode juli t/m september 2017.