Volkswagen meldt daarbij dat het sinds de start van de regeling in de zomer al meer dan 110.000 oudere dieselwagens uit de Euro 1 tot en met Euro 4 klasse heeft ingeruild voor een schoner model. De premie kan daarbij oplopen tot 10.000 euro maar dan moet je wel de duurste Touareg kopen. "Om de luchtkwaliteit in de steden verder te verbeteren blijft ons aanbod tot 31 maart gehandhaafd," zegt verkoopdirecteur Fred Kappler. Om aan de mede door de inruilpremie op oude diesels toegenomen vraag naar de e-Golf te voldoen gaat VW in haar fabriek in Dresden een tweeploegendienst invoeren.
BMW houdt het op 2.000 euro premie bij aanschaf van een BMW of Mini met maximaal 130 g/km CO2 maar voert dat op tot 6.000 euro voor wie een elektrisch model koopt. Bij de andere merken varieert de premie meestal van 1.500 tot zo’n 7.000 euro. Overigens loopt er ook bij de meeste buitenlandse merken op de Duitse markt een soortgelijke regeling maar die stoppen, voor zover tot nu toe bekend, meestal aan het eind van het jaar.