Van de opbrengsten van de innovatieve Volt en zijn broer Ampera kunnen respectievelijk Chevrolet en Opel de kachel niet laten branden. Toch is hun rol niet te onderschatten. Positief nieuws is in huize GM én Opel is welkom en wat is er dan mooier dan een radicale nieuwe aanpak best eens geschiedenis kan gaan schrijven? Overigens lanceerde GM recent een nieuwe site ‘The Lab’ om een kijkje in de toekomst te geven. Er wordt gewerkt aan een nieuw groen imago dat beter bij het Obama-tijdperk past (http://thelab.gmblogs.com/).

Het duo nut de voordelen van elektrisch rijden maximaal uit, zonder daar allerlei praktische eigenschappen aan op te offeren. Volgens Gherardo Corsini, directeur GM Europe Advanced Vehicle Development, scoort het ontwerp binnen de Europese testcyclus een spectaculaire 1,6 liter op honderd kilometer. Ruim onder de veertig gram CO2.  Niet gek voor een auto die dankzij 370 Nm trekkracht in negen seconden naar de honderd zoeft en een top meekrijgt van 161 kilometer per uur. Elektronisch begrensd, omdat hij anders ruim over de tweehonderd zou gaan. Bovendien slurpt hij ook dan al 45 kW energie, dus houdt de elektrische pret op de Autobahn ook nu al na een minuut of twaalf op. Vandaar die extra motor onder de kap. AutomobielManagement keek in het Duitse ontwikkelingscentrum over de (on)mogelijkheden en sprak met de beleidsbepalers.

 

Lees meer in AM nr. 15