Dat beweert Roland Berger Strategy Consultants. De overcapaciteit zal weer leiden tot een uitval van fabrieken waarna er maar zes tot acht van de twintig zouden overleven in de komenden vijf tot zeven jaar. Het consultantsbedrijf waarschuwt voor grote investeringsrisico’s. ‘Het lijkt een beetje op de internethype van destijds’, aldus de schrijver van het rapport, Wolfgang Berger, in Financial Times. ‘Aan het einde van de rit zal maar een paar bedrijven overblijven.’

De grote aandacht voor de productie van batterijen zou alleen maar laten zien hoe groot de overcapaciteit is van de autofabrieken. Het onderzoek is tegenstrijdig aan de grootse voorspellingen van analisten van onder meer Deutsche Bank, die pas geleden de batterijmarkt nog kwantificeerde op en omzet van 66 miljard dollar tegen 2020.

De aandelen van batterijproducenten zijn de laatste jaren constant gestegen als gevolg van de verwachting dat die bedrijven snel zullen groeien. In de VS heeft president Obama vorig jaar twee miljard dollar als stimuleringsgeld aangemerkt voor de ontwikkeling van geavanceerde batterijen. Engeland en Portugal hebben aan Nissan ongespecificeerde leningen en garanties aan batterijfabrikanten toegezegd om de accu’s te kunnen leveren voor de Nissan Leaf.

Alle grote automerken op de wereld, inclusief BMW, Daimler, Peugeot Citroën, Toyota, Honda, GM en Ford, zijn bezig met elektrische (plug-in) auto’s die nog dit decennium op de markt moeten komen.