Saab is van plan een testvloot van deze elektrische auto op de weg te brengen in het eerste kwartaal van 2011 in diverse grote steden van de wereld, inclusief de thuishaven Trollhätten. De ev wordt ontwikkeld door Saab in samenwerking met lithium-ion-accuproducent Boston- Power uit Massachusetts en de Zweedse firma Electroengine. Het laatste bedrijf zegt dat het een nieuwe elektrische aandrijving heeft ontwikkeld waarmee standaardauto’s met verbrandingsmotoren worden omgebouwd tot high performance elektrische voertuigen. Een andere partner is de Zweedse Energy Authority.

Doel van de inzet van de testauto’s is ervaring op te doen met de technologie, die vervolgens snel zou kunnen worden toegepast. Saab-ceo Jonsson zei desgevraagd dat hij niet kan zeggen wanneer zo’n ev in serieproductie zou kunnen gaan. Eerder suggereerde Victor Muller dat Saab in 2016 een electric vehicle zou kunnen hebben. Volgens Jonsson is dat voor iedereen een vraag, maar weet niemand het antwoord. "Maar het zal tijd kosten, in verband met de infrastructuur en de acceptatie van de consument," aldus Jonsson. Hij zei verder dat Saab ook komt met diesel- en biodieselmotoren met een kleinere cilinderinhoud en met turbotechniek.

Saab komt eind dit jaar met een facelift van de 9-3, gevolgd door de 9-4X in april 2011. In de zomer komt de 9-5 stationwagen en in 2012 zal de nieuwe 9-3 zijn opwachting maken.

Eigenaar Victor Muller heeft eerder tegen AM gezegd dat bij een productie van negentigduizend exemplaren weer een kleine winst kan worden gemaakt. Hij verwacht jaarlijks rond 120 duizend exemplaren te kunnen bouwen.