Laatste nieuws:

DEVENTER, 25 juli 2017 10:15

Digitale evolutie van het onderhoudsboekje

'Boekjes aanwezig', 'boekjes ingevuld'. Hoe vaak zien we dat niet in advertenties waarin gebruikte auto’s worden aangeboden? Er zijn ook genoeg advertenties waar het juist niet wordt vermeld. Zegt dat iets? Zeer ten dele. En trouwens, hoe lang zouden die boekjes nog blijven bestaan?

Het zou routine moeten zijn op elke werkplaatsreceptie: na een onderhoudsbeurt het onderhoudsboekje erbij pakken, in het juiste vakje datum en kilometerstand noteren en afstempelen. Helaas weten we dat dit lang niet altijd gebeurt. Dat is niet alleen slordig, het getuigt ook van weinig respect voor de klant en van desinteresse in het werk.

Meerwaarde vs ‘minderwaarde'

In de occasionhandel wordt vaak gedaan alsof het een enorm pluspunt is, die ingevulde boekjes. Dat is niet helemaal waar. Wil je het echt goed doen, dan leg je de uitdraai van de NAP ernaast, met kopietjes van de garagerekeningen. Dan geef je als occasionaanbieder de klant serieus inzicht in de onderhoudshistorie en win je het vertrouwen. En dat is nou precies wat de meeste occasionkopers willen.

Een ingevuld boekje geeft een auto geen meerwaarde, want dit zou gewoon de norm moeten zijn. Het werkt in de praktijk echter precies andersom. Géén boekjes, of een niet of onvolledig ingevuld boekje, geeft een occasion alleen een ‘minderwaarde'. Dat geldt niet alleen in de verkoop maar ook bij inruil. We hebben het aan verschillende inkopers/verkopers van grotere autobedrijven voorgelegd. Stel: je kunt twee vergelijkbare, zeer courante auto's van je eigen merk inruilen met identieke bouwjaren, kilometerstanden, uitrusting en conditie. Het enige verschil is: bij de één zit een perfect bijgehouden onderhoudsboekje, met alle stempels van dezelfde dealer waar de auto nieuw is verkocht, en bij de andere is niks aantoonbaar. Hij zal wel onderhoud hebben gehad, maar dat wéét je niet. Wat doe je met je inruilbod voor die tweede auto?

Duizend euro lager

De inruilbedragen vielen direct al vijfhonderd tot duizend euro lager uit. Bij sommige bedrijven wordt in zo'n geval direct ‘de handel' gebeld, omdat ze die auto bij voorbaat niet zelf willen aanbieden. Eén van onze occasioncontacten ging zelfs nog verder. "Als ik die zonder historie inruil, heb ik kans op een ander probleem. Diverse van de handelaren aan wie wij auto's doorstoten doen er niet eens een bod op als er geen onderhoudshistorie bij is. Wat moet ik er dan mee?"

Aan de ‘klantenkant' is vastgesteld dat ongeveer een derde van alle occasionkopers afhaakt als een auto niet is voorzien van het ingevulde boekje. Onverkoopbaar is anders, maar het helpt niet. Diverse verkopers laten zich ontvallen dat ze niet begrijpen waarom veel occasionkopers hier zo laks mee zijn. Want er zijn natuurlijk genoeg automobilisten die het niet zo nauw nemen met het onderhoud van een auto. Op zich ook niet heel vreemd want je merkt gebrekkig onderhoud pas als het te laat is. Het is verbazingwekkend hoe lang sommige kwaliteitsmerken het uithouden zonder dat er naar wordt gekeken, maar op een kwade dag rijden ze toch echt met te weinig olie, totaal versleten remblokken of een versleten distributieset en dan zijn de rapen gaar. Desondanks zou dat soort ‘automishandelaars' straf verdienen, in de vorm van een echt laag inruilbod. Maar juist door de laksheid van werkplaatsreceptionisten zijn die rotte appels er niet uit te halen.

We gaan digitaal

Boekjes kunnen zoekraken en zijn fraude­gevoelig. Er zijn zelfs verhalen bekend van auto's met vervalste boekjes. Nu staat de autobranche bekend als conservatief, maar zelfs dan kan je je afvragen waar­om we nog steeds papieren boekjes ge­brui­k­en in de huidige digitale wereld. Toch is er ook een kentering gaande.

Mazda komt de eer toe al twaalf jaar geleden als eerste te zijn begonnen met het Digitale Service Boekje c.q. het Digitale Service Register. Hierin worden per auto alle onderhoudsbeurten en andere werkzaamheden (inclusief zaken als aircoservice) door dealers en erkend reparateurs van Mazda bijgehouden. Als de klant de auto ophaalt, zit er een geactualiseerde uitdraai van de onderhoudshistorie bij. Een prachtig document bij inruil, mede omdat het systeem in heel Europa werkt. Bij een Mazda die als importoccasion wordt aangeboden, kan dus ook zo'n uitdraai zitten. Zo niet, dan kan elke Mazda-dealer en -reparateur op chassisnummer in het systeem kijken en een uitdraai produceren. Eventueel kan dit zelfs voor de lokale occasionhandelaar.

Los van alle praktische voordelen is het natuurlijk ook slimme klantenbinding van Mazda. Een universeel bedrijf dat keurig een beurtje uitvoert kan niet in het systeem, dus die beurt wordt niet opgenomen en is ‘dus' ook niet uitgevoerd.

Verschillende systemen

Bij diverse merken hebben we rondvraag gedaan over vergelijkbare systemen, en daaruit blijkt dat Mazda niet langer uniek is. Bij BMW is de onderhoudshistorie stapsgewijs ingevoerd onder het iDrive-systeem. Dat is in de auto uit te lezen, maar de klant krijgt geen printje mee. De dealer of verkoper kan in het Servicehistorie-systeem ook zien of de betreffende beurt op tijd is uitgevoerd. Mercedes-Benz gaat iets verder. Alle werkzaamheden worden opgeslagen in het Digitale Service Boekje. De berijder ontvangt een rapport met een code en kan dit ook zelf opvragen via ‘mercedes me'. Na registratie kunnen bedrijven buiten de Mercedes-organisatie ook toegang tot het systeem krijgen. Audi heeft het onderhoudsboekje vijf jaar geleden vervangen door het ‘Digitale Service Plan'. De klant kan het systeem via ‘myaudi' inzien en een uitdraai maken. Bij Volkswagen geldt iets soortgelijks, maar pas vanaf productie medio 2016. De klant krijgt bij Volkswagen wel een uitdraai en de universeel kan ook in het systeem, na aanmelding.

Reacties (4)

Sinds de introductie van het Mazda onderhoudsboekje bieden we op www.2ndBit.com handleidingen voor de aftermarket aan waarin we uitleggen hoe de digitale onderhoudsboekje ingevuld dienen te worden.

Frank Boumam

25-07-2017 op 21:10

En daarom is juist CC-Platform bedacht en succesvol. Waarbij in dit geval de onderhoudshistorie per kenteken centraal staat en niet beperkt tot organisaties die aan die historie hebben bijgedragen. Ook onderhoud door professionele Universelen is relevant binnen de historie. Dat kan dankzij standaardisatie van het centraal aanleveren van geleverd onderhoud; vanuit meerdere partijen. Zodat er geen tijdgaten van importantie ontstaan. CC-Platform als standaard interface en uitgewerkt in onze video op customerconnect.nl Clemens van Dorp directeur

Clemens van Dorp

25-07-2017 op 17:18

Mooi artikel over digitalisering in de autobranche. Helaas is deze OER-conservatief ("het heeft altijd al zo gewerkt, dus waarom veranderen?"). Te regelmatig kom ik autobedrijven tegen in mijn vak, die nog niet digitaal plannen bijvoorbeeld. Terwijl nieuwe Plan-IT klanten reageren met de opmerking: "Dat we dit niet eerder hebben gedaan." En dan heb ik het nog niet eens over het rendement wat het ze oplevert. Doorgaans 2 tot 6 procent. Het \"digitale\" autobedrijf is zijn analoge collega hierdoor 3 stappen vooruit.

Leon Wonnink

25-07-2017 op 17:10

Goed artikel, goed signaal, maar vreemd dat jullie actieve aftermarket initiativen als iGarage en Servicebook niet noemen!

Adriaan Roggeveen

25-07-2017 op 16:52

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Nog steeds geen cao-akkoord Metalektro, laatste kans op 30 mei (18-05-2018)
Bovag verwelkomt autogroothandelaren als nieuwe leden (16-05-2018)
Opbrengst Europese autobelastingen 413 miljard euro (15-05-2018)
April 2018: Aantal faillissementen blijft gelijk (15-05-2018)
Stern heeft last van zieke autoverkopers (14-05-2018)
Auto & Economie Buitenland » RSS
Tesla-baas Musk heeft een nieuwe vijand: de media (24-05-2018)
Mahle neemt meerderheid in werkplaats-specialist BrainBee (24-05-2018)
Ford voert productie in Roemenië op (24-05-2018)
Jaguar Land Rover ziet marge flink inzakken (24-05-2018)
Analyse: Hoofdbrekens voor Audi (23-05-2018)
Auto & Lease » RSS
Mobility Service Nederland stapt in shortlease elektrische auto’s (18-05-2018)
Autoleaseman start nieuwe divisie Autoleaseman Consultancy (18-05-2018)
Groot aantal leaserijders rijdt te lang door op winterbanden (17-05-2018)
LeasePlan wil met CarNext.com occasionmarkt opschudden (14-05-2018)
ALD Automotive start selfservice auto-inspectie (09-05-2018)
Auto & Lifestyle » RSS
Laura Fietzek is Miss Tuning 2018 (fotogalerij/filmpje) (17-05-2018)
AM-weekendtip: Techno Classica 2018 in Essen (22-03-2018)
Jaguar presenteert unieke ‘greatest hits’ XJ6 voor drummer Iron Maiden (fotogalerij) (08-03-2018)
Zwart favoriete autokleur bij de Britten (16-01-2018)
Rolls-Royce koper is heel normaal (28-12-2017)
Auto & Milieu » RSS
Stroom voor elektrische auto’s blijft nog jaren vies (24-05-2018)
Dieselverbod Hamburg van kracht (24-05-2018)
Backfired: When VW lied to America (filmpje) (18-05-2018)
BMW geeft fouten bij diesels toe (18-05-2018)
Afgedankte auto’s in 2017 voor 98,6% nuttig toegepast (17-05-2018)
Auto & Politiek » RSS
Brussel wil strengere veiligheidseisen auto’s (18-05-2018)
Europees Parlement: "Vóór eind 2018 wetgeving rond gelijke toegang tot data uit voertuigen" (26-02-2018)
VW te traag met verhelpen sjoemelsoftware (21-12-2017)
Uber is een taxibedrijf, niets 'new tech' (21-12-2017)
Beveiliging VW Brazilië werkte samen met dictatuur (19-12-2017)
Auto & Reclame » RSS
Ford kijkt naar een ander reclamebureau (24-04-2018)
Volkswagen Groep krijgt ook nieuw logo (18-04-2018)
Kia Motors nieuwe official partner van UEFA Europa League (07-03-2018)
Peugeot onthult een monumentale leeuw (filmpje) (20-02-2018)
Toyota pakt groots uit bij de Super Bowl (filmpje) (18-01-2018)
Auto & Techniek » RSS
Aan Tesla Model 3 'mankeert van alles' (23-05-2018)
Veiligheidsgordels in VW Polo en Seat’s kunnen losschieten (filmpje) (14-05-2018)
Nieuwe APK-regelgeving ingevoerd per 20 mei (09-05-2018)
US autoriteiten: 'Laat auto met defecte Takata-airbag staan' (09-05-2018)
Vanaf 20 mei visuele controle aanwezigheid roetfilter onderdeel van APK (18-04-2018)
Auto & Technologie » RSS
GoodYear komt met SUV-rubber tot 300 kilometer per uur (filmpje) (24-05-2018)
Sleutelloze auto is sluipmoordenaar (16-05-2018)
General Motors stapt in 3D Printing (09-05-2018)
Nu ook ongeval met zelfrijdende-auto Waymo (filmpje) (08-05-2018)
Hyundai kampt met tekort aan batterijen (08-05-2018)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
KAWE, Kavo Parts en NRF weer met Holland House naar Automechanika Dubai (30-04-2018)
ANWB: kwaliteit all season band beter maar blijft compromis (26-04-2018)
Fransen willen groter deel onderdelenmarkt (24-04-2018)
Michelin sluit Britse bandenfabriek (09-04-2018)
Pirelli produceert banden voor duurste auto ter wereld (28-03-2018)
Autodealer nieuws » RSS
AM zoekt innovatieve dealerbedrijven (22-05-2018)
Opel kopen bij de Peugeot dealer (16-05-2018)
PGA verkoopt meer occasions dan nieuw (08-05-2018)
Contracten met alle Europese Opel dealers opgezegd (18-04-2018)
Beelen neemt interieurbedrijf over (10-04-2018)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Kleine auto raakt overal uit de gratie (23-05-2018)
Tesla Model 3 met twee motoren (22-05-2018)
Toyota verkoopt Chinese auto’s (18-05-2018)
Alle toekomstige DS-modellen krijgen elektromotor (02-05-2018)
Nieuwe Ford Focus: eerste van nieuwe generatie smart cars (11-04-2018)
Autoschadeherstel » RSS
Eén kwaliteitsnorm voor schadeherstel (04-05-2018)
Krap een derde schades via merkerkenning hersteld (19-04-2018)
Autoschade Herstel Groep breidt uit in Flevoland (10-04-2018)
AHG breidt in Noord-Holland uit met Autoschade Herstel Schepenwijk (27-03-2018)
Restauratiebedrijven van Focwa naar Bovag (12-01-2018)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Veel vraag naar elektrische bestelwagen Nissan (24-05-2018)
VDL Groep en DAF presenteren elektrische truck (22-05-2018)
Bestelautomarkt eindelijk op gang; april 2018 dik in de plus met 23% (02-05-2018)
Bestelauto Expo breidt uit met online nieuws- en kennisplatform (25-04-2018)
Audi e-tron met bliksemende voorproef van Europees superlaadnetwerk (filmpje) (24-04-2018)
Carrière moves/switches » RSS
Directiewijziging Noordlease en Leasevisie (24-05-2018)
Kees Jans is nieuw lid Raad van Commissarissen MultiTankcard (23-05-2018)
Herrik van der Gaag is nieuwe directeur Volvo Nederland (22-05-2018)
Aston Martin krijgt Duitse ontwerper (18-05-2018)
Wouter Vrencken wint de Geerlig Riemerprijs 2018 (17-05-2018)
Franchise formules automotive » RSS
PartsPoint blaast Autoservice Totaal nieuw leven in (27-03-2018)
James Autoservice introduceert nieuwe huisstijl (12-03-2018)
Bovag treedt toe tot franchisenetwerk (10-01-2018)
Profile Van Kleef en Stehouwer fuseren (26-10-2017)
PartsPoint Group koopt aandelen LeaseProf (21-09-2017)
Marktcijfers automotive » RSS
Britten doen diesel in de ban: autoverkopen fors onderuit (23-05-2018)
VW Groep verkoopt 10 procent meer (22-05-2018)
Europese automarkt plust in april bijna 10 procent (17-05-2018)
Meer dan kwart miljoen elektrische BMW’s (16-05-2018)
Chinese automarkt in hogere versnelling (15-05-2018)
Occasions » RSS
Occasionmarkt handhaaft hoge niveau in april: +8% (04-05-2018)
Gemiddelde occasionprijs daalt op Autoscout24 (04-05-2018)
Importrecord auto’s stimuleert behoefte aan inzicht voertuighistorie (02-05-2018)
Sterke groei aantal advertenties elektrische en hybride modellen (02-05-2018)
RAI: 'Import gebruikte auto’s bedreigt klimaatambities Kabinet' (23-04-2018)
Overige » RSS
Automotive Inspiratiefestival: zonder pakken en stropdassen! (24-05-2018)
Crowdfunding voor documentaire over Citroën SM succesvol (23-05-2018)
Radar: drie kwart van garages doet APK-keuring niet volgens het boekje (08-05-2018)
Paus laat zijn Lamborghini veilen (02-05-2018)
Hele collectie Den Hartog Museum onder de hamer (12-04-2018)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Samenwerking Jaguar Land Rover en Innovam verlengd (11-04-2018)
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Charlotte van Duren wint Geerlig Riemerprijs 2017 (12-05-2017)
Stichting Automotive Campus opgericht (13-04-2017)
Werkplaatsinrichting » RSS
Hella versterkt positie in digitalisatie werkplaats (22-03-2018)
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)

3 maanden gratis Automobiel Management

PRODUCT VAN DE MAAND

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1785)...

Wolfgang Porsche in Automobilwoche

Wolfgang Porsche in Automobilwoche

Poll

Youngtimers in de lease: een mooi verdienmodel voor de autobranche

Geef je mening toon resultaten