Laatste nieuws:

PARIJS, 22 februari 2018 11:40

DS brengt 'haute couture' in de autowereld

Natuurlijk is DS er al een jaar of drie als merk, maar feitelijk is het met de lancering van de DS7 Crossback eindelijk écht ‘autonoom’ van start gegaan. De auto zelf – een SUV, hoe kan het ook anders - is van binnen echter zo’n uitgesproken studie in stijl dat je je afvraagt hoe breed de doelgroep ooit kan worden. Voor het design tekende de Nederlandse Fransman Ivo Groen.

De oplettende televisiekijker heeft de nieuwe DS7 wellicht al gespot toen Emmanuel ­Macron eerder dit jaar zijn rijtoer maakte door het centrum van Parijs. '
De oplettende televisiekijker heeft de nieuwe DS7 wellicht al gespot toen Emmanuel ­Macron eerder dit jaar zijn rijtoer maakte door het centrum van Parijs.
1/1

Bij de lancering van de DS7 Crossback als eerste van een nieuwe generatie, en naar eigen filosofie ontwikkelde modellenreeks, spreekt DS bij monde van topman Yves Bonnefont van een nieuwe start: "Drie en een half jaar na de aankondiging - zo lang duurt de ontwikkeling - is het merk DS er nu echt, met de auto waarvan destijds de R&D en het design zijn gestart. De nu geïntroduceerde DS7 Crossback is de eerste van zes nieuwe modellen, waarvan we er jaarlijks één zullen presenteren. Er komen ook B- en D-segment DS'en inclusief hatchbacks en sedans. We beogen een wereldmerk te worden, met uitzondering van Noord-Amerika en Australië."

Daarbij zal ook telkens nieuwe aandrijftechniek worden aangeboden, meldt Bonnefont. "Het doel is alle modellen te elektrificeren met volledig elektrische of plug-in hybride aandrijflijnen. Doelstelling: rond 2025 zo'n 35 procent van de verkopen. Een andere doelstelling is om vanaf halverwege 2018 de verkoop met name vanuit speciale DS boetieks te starten, die de stijl en DNA van het merk versterken. Er komen dit jaar 400 DS Stores en Salons, waarvoor we inmiddels al 450 gespecialiseerde adviseurs hebben getraind. Voor de distributie werken we ook aan een online systeem."

Naast het eigen karakter van de producten moet ook een vijftal services de beoogde koper over de streep trekken. Een pakket dat voor een belangrijk deel ook wel bekend is van andere premium-merken, waarbij moet worden aangetekend dat ze in menig land nog moeten worden uitgerold. Denk aan een valet-service waarbij de auto in voorkomend geval wordt gehaald en gebracht, een My DS app met op maat gesneden functies, DS Club ­Privilege voor bijzondere evenementen, DS Rent en DS Assistance met acht jaar mobiliteitsgarantie.

Doorsnee SUV-silhouet

De vraag ligt voor de hand waarom juist een merk als DS, dat toch uit een ander vaatje wil tappen, uit de startblokken komt met een op het eerste gezicht eigenlijk vrij doorsnee SUV-silhouet. Bij nadere beschouwing blijkt de auto zich weliswaar te onderscheiden in designdetails als de opvallend gestileerde koplampen en achterlichten, maar in de meeste opzichten volgt hij de trend. Men wil kennelijk toch niet al te eigenzinnig zijn om optimaal te profiteren van de verwachte marktgroei. Bonnefont: "Het snelst groeiende segment is de C-SUV. Dat is al groot en zal richting 2020 nog eens 15 procent groeien en de verwachting is dat het daarna verder gaat. Belangrijk is daarbij ook dat de premiummarkt de komende vijf jaar met 33 procent zal groeien. Bij een relatief klein ­volume van elf procent representeren die auto's ruim een derde van de winst die uit de markt wordt gehaald."

In hoeverre deze auto met zijn formaat van zo'n vier ­meter zestig nog tot het C-segment behoort is de vraag, maar de marketing topman wil wel kwijt dat zij voorspellen dat de premiummerken en modellen die zij als concurrent zien - de naam Q3 valt - eenzelfde koers zullen varen. Hoe dan ook: DS onderscheidt zich wel door bijzondere technologie als nachtzicht camera, vooruit ‘kijkende' technologie op de variabele vering, actieve LED koplampen en geavanceerde connectiviteit en rijassistentie.

Ook de prijslijst onderstreept al dat DS bij zijn tweede start hoog inzet. Die begint in ons land tegen de 45 mille. Voor de chique ‘La Premiere' praat je zelfs over zo'n 63 duizend en meer. Toegegeven: dan heb je wel absoluut iets exclusiefs. In meerdere opzichten zelfs. Maar gaat het ook werken? Vooral het interieur zal namelijk, voorzichtig gezegd, niet ieders smaak zijn.

Doelgroep?

Volgens designer Ivo Groen is dat een bewuste keuze: "Veel merken in de luxe industrie zijn Frans. Dan heb ik het even niet over auto's, maar over mode, sierraden, parfums, boten, noem maar op. Die sfeer zoeken we met DS ook met details als de sierlijke hightech verlichting. Vooral in het interieur zie je die aanpak terug in de gebruikte materialen en kleuren, maar ook details als de ambachtelijke stiksels en de afwerking van oppervlakken. Het draaibare klokje komt van het nobele Franse merk BRM en voor de structuur van het metaal op de middenconsole werd ik geïnspireerd door andere exclusieve horlogemerken. Daarnaast kozen we bijvoorbeeld bij het audiosysteem voor het high-end merk Focal, met karakteristieke metalen luidsprekerafdekkingen aangepast aan de vormen van het interieur. Ook Frans, zoals je zult begrijpen."

Karakter heeft het allemaal zeker, maar vooral in wat gedurfder interieuruitvoeringen vraag je je af wat de doelgroep is. Je kunt denken aan kopers in chique steden langs de Zuid-Franse en Italiaanse kust. En met name ook kopers met durf in de Europese wereldsteden. Je mag DS in ieder geval hoog inschalen binnen de Franse automobielindustrie. Zo heeft de oplettende televisiekijker de nieuwe DS7 wellicht al gespot toen Emmanuel ­Macron eerder dit jaar zijn rijtoer maakte door het centrum van Parijs.

Biedt de nu gelanceerde DS7 Crossback een bijzondere rijervaring? Ja en nee. Het exotische ontwerp is absoluut onderscheidend. Met het veersysteem in de comfortstand zoef je inderdaad aangenaam relaxed over de weg. Een benzineversie verdient dan aanbeveling, want er moet nog worden gewerkt aan het geluid van de dieselkrachtbron. Ook de achttrapsautomaat wordt richting de eerste levering nog ‘getuned', geven de technici toe. Een korte testervaring met de plug-in hybride 4WD, die in 2019 wordt gelanceerd, maakt duidelijk dat die, voor de zonder twijfel vaak stadse koper, weleens dé keuze kon worden.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Consument wacht af met elektrisch rijden (12-12-2018)
Faillissementen autobranche in november 2018 (03-12-2018)
Akkoord over garage-cao, werken op zaterdag blijft vrijwillig (03-12-2018)
ALD analyse: omslagpunt diesel naar 47.000 km per jaar (29-11-2018)
DAF krijgt mega-order voor 1.500 trekkers (28-11-2018)
Auto & Economie Buitenland » RSS
‘Geen Dacia’s meer als Renault verkopen’ (13-12-2018)
Ford schrapt banen in Duitse fabriek (13-12-2018)
Verkopen Audi vertonen flinke duikeling (12-12-2018)
Tesla heeft oogje op fabrieken GM (11-12-2018)
Ford en VW: alles samen maar geen fusie (11-12-2018)
Auto & Lease » RSS
Leaseregistraties november +6%, Tesla in top-20 (06-12-2018)
Macadam wint Europese tender ALD Automotive (05-12-2018)
Groupe PSA lanceert Free2Move Lease in Nederland (04-12-2018)
Hyundai en Arval tekenen overeenkomst (03-12-2018)
Berijders met een elektrische auto verslikken zich in bijtelling (29-11-2018)
Auto & Lifestyle » RSS
Automobiel Management Gala; start van een traditie (12-12-2018)
Automobiel Management zoekt bassist (10-12-2018)
Online veiling klassieke auto’s The Gallery (06-12-2018)
Aston Martin opent Heritage centrum (11-09-2018)
ALS Toerrit: In stijl de weg op voor het goede doel (07-09-2018)
Auto & Milieu » RSS
GVB koopt tot 100 elektrische bussen (13-12-2018)
Europees CO2-overleg faalt (11-12-2018)
Hyundai sluit proef met autodeelproject af (10-12-2018)
Renault stapt in deelautoproject Amsterdam (05-12-2018)
Toyota stopt met bijdragen aan Duitse milieubeweging (05-12-2018)
Auto & Politiek » RSS
Draait China heffingen op personenauto’s terug? (12-12-2018)
Nissan betuigt spijt en laat Ghosn vallen (11-12-2018)
Ghosn én Nissan in staat van beschuldiging (10-12-2018)
Baas BMW wijst uitnodiging Trump af (04-12-2018)
Toegang tot voertuigdata steviger op Europese agenda (30-11-2018)
Auto & Reclame » RSS
‘Online auto kopen niet erg populair’ (07-12-2018)
Strooien met kortingen kost automerken veel geld (04-12-2018)
Toyota dominant in zoekopdrachten internet (26-11-2018)
Britse waakhond verbiedt autoreclames (25-10-2018)
Opinie: Seat wil het nieuwe Alfa Romeo worden (10-08-2018)
Auto & Techniek » RSS
Opel gaat op zoek naar jong talent (11-12-2018)
VW verkocht ongekeurde testauto’s (10-12-2018)
Amerikanen hebben Hyundai/Kia in het vizier (26-11-2018)
Ford wil 'nieuwe auto-geur' wegsmelten (21-11-2018)
Toyota roept twee miljoen auto’s terug met airbag-problemen (01-11-2018)
Auto & Technologie » RSS
Hyundai gelooft ook in waterstof (12-12-2018)
MEB-platform geeft VW concurrentievoordeel (12-12-2018)
Waymo heeft autonoom rijden nog niet onder de knie (12-12-2018)
Daimler koopt voor 20 miljard aan batterijcellen (12-12-2018)
Nieuw R&D-centrum voor Seat in China (11-12-2018)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Continental wil meer rubber van paardenbloemen (13-12-2018)
GroupAuto sluit partnerschap met Grossier.nu en Autotaal (10-12-2018)
Vierseizoenenband blijft populair (05-12-2018)
Eerste winterweer: Nederlanders massaal op zoek naar winterbanden (21-11-2018)
PartsPoint neemt Dabeko over (13-11-2018)
Autodealer nieuws » RSS
VKV Renault Culemborg 50 jaar Bovag-lid (12-12-2018)
Weer overname in Belgische dealerwereld (11-12-2018)
Van Mossel neemt dealergroepen GMAN en Bruyninx over (03-12-2018)
Wensink Automotive neemt Dijkstra Autogroep over (27-11-2018)
Van Mossel wint drie prijzen (21-11-2018)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Waterstofauto Hyundai NEXO ‘Best in Class’ (13-12-2018)
Opel komt met elektrische Corsa, Mokka en Vivaro (10-12-2018)
Tesla maakt zich klaar voor Europese introductie Model 3 (10-12-2018)
Skoda zoekt het hogerop met de Scala (07-12-2018)
Hyundai lanceert nieuwe i20 (07-12-2018)
Autoschadeherstel » RSS
Focwa inspireert jongeren voor schadeherstelvak (26-11-2018)
Markt voor autoschadeherstel krimpt fors tot 2030 (20-11-2018)
Carrosseriewerk Van de Weijer breidt flink uit (10-10-2018)
Uitbreiding AHG in Zeeland (03-10-2018)
Tesla doet schadeherstel zelf (18-09-2018)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Bestelautoverkopen november +15%, nieuwe merken stomen op (04-12-2018)
Goed bezochte Bestelauto Expo krijgt vervolg in 2019 (22-11-2018)
Bestelautoverkopen september +1%, maar minder leasing (03-10-2018)
Bestelauto van het Jaar 2019: Peugeot Expert (27-09-2018)
Crafter HyMotion, VW bus op waterstof (20-09-2018)
Carrière moves/switches » RSS
Johan van der Hoeven nieuwe voorzitter RAI Aftermarket (13-12-2018)
Hyundai benoemt Duitser in toppositie (13-12-2018)
Bram Schot nieuwe voorzitter RvB Audi (12-12-2018)
Nieuwe bestuursvoorzitter CarGarantie (12-12-2018)
Geordy Bloem nieuwe directeur B.V. NIMAG (05-12-2018)
Franchise formules automotive » RSS
Euro Repar Car Service breidt uit met 11 vestigingen (26-11-2018)
50 vestigingen van Autotaalglas sluiten zich aan bij Bovag (08-11-2018)
Vijf nieuwe leden voor garageformule CarProf (01-11-2018)
Autobedrijven willen meer invloed op beleid garageformules (11-10-2018)
Eerste Autovakmeesters een feit (26-09-2018)
Marktcijfers automotive » RSS
B2C-occasionverkoop nu al voorbij record van 2017 (05-12-2018)
WLTP-dip bijna achter de rug, november -7,4% (03-12-2018)
Maserati probeert ’t tij te keren (19-11-2018)
Dieselaandeel zakt verder in Europese autoverkopen (12-11-2018)
WLTP ook in Duitsland nog niet uitgewerkt (07-11-2018)
Occasions » RSS
Dit zijn de populairste occasionopties in Europa (06-12-2018)
Uitgestelde betaling bij AutoVeiling.nl (15-11-2018)
VWE: Export occasions naar hoogste niveau sinds 2012 (14-11-2018)
Bynco stelt platform open voor aanbod van derden (09-11-2018)
Occasionhandel in oktober over gehele linie positief (06-11-2018)
Overige » RSS
Gokje voor 10 dollar op Lamborghini van de paus (10-12-2018)
Wel of geen bijtelling in 2019? (06-12-2018)
DAF vindt oudste DAF truck in commercieel gebruik (04-12-2018)
Belgen schrappen de autospiegel (21-11-2018)
Duitse elektrische auto 'niet half zo sexy als een Tesla' (19-11-2018)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Onderzoek ‘Werkplaats van de Toekomst’ gepresenteerd (13-12-2018)
Nieuw: EV Academy (20-08-2018)
Auto Prof – AMT Live maakt thema’s voor debuuteditie in Hardenberg bekend (12-07-2018)
Samenwerking Jaguar Land Rover en Innovam verlengd (11-04-2018)
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
Werkplaatsinrichting » RSS
Hella versterkt positie in digitalisatie werkplaats (22-03-2018)
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1797)...

Eric Obers, ontwerper bij EV-fabrikant SF Motors, in Autovisie

Eric Obers, ontwerper bij EV-fabrikant SF Motors, in Autovisie

Poll

Tesla haalt het einde van 2018 niet

Geef je mening toon resultaten