Opmerkelijk is dat zowel Honda als Toyota zeer goed scoren op het onderdeel ‘bescherming van voetgangers’.  Hoewel de techniek en expertise van innovatief auto-ontwerp al op de markt is, heeft dit onderwerp een te lage prioriteit bij autofabrikanten. EuroNCAP zal de norm voor dit testonderdeel daarom flink aanscherpen. Vanaf 2012 zullen zestig procent van de haalbare punten op dit onderdeel gescoord moeten worden om een eindbeoordeling van vijf sterren te halen. De Honda Insight en Toyota Prius lopen voorop en voldoen nu al aan deze nieuwe 2012 norm. De maximale score van vijf sterren wordt ook behaald door de Kia Sorento, de Renault Grand Scenic, de Skoda Yeti, de Subaru Legacy en Volkswagen Polo. De Citroën C3 behaalt als enige vier sterren door een slechte whiplashtest.
EuroNCAP constateert dat de standaard veiligheidsvoorzieningen van auto’s die onder de nieuwe systematiek worden getest, zijn veranderd. Steeds vaker worden electronic stability control (ESC), anti-whiplash stoelen en hoofdsteunen standaard gemonteerd. In de nu gepubliceerde resultaten scoren vrijwel alle geteste auto’s punten voor de aanwezigheid van ESC. Dankzij de nieuwe beoordelingssystematiek wil EuroNCAP ervoor zorgen dat autofabrikanten de juiste veiligheidskeuzes maken.
EuroNCAP is een samenwerkingsverband van de ANWB en zijn Europese zusterclubs met de Nederlandse, Britse, Zweedse, Duitse, Franse en Catalaanse overheid, de Europese Commissie en de Europese consumentenclubs. Alle testresultaten op anwb.nl