Crafter HyMotion, VW bus op waterstof

Een maand na de presentatie van de elektrisch aangedreven e-Crafter, stelt Volkswagen Bedrijfswagens de eveneens lokaal emissievrije Crafter HyMotion voor. Bij dit model krijgt de elektromotor zijn energie van een waterstof-brandstofcel.

Crafter HyMotion

De Crafter HyMotion is weliswaar een concept, het model is vrijwel productierijp en kan als aanvulling worden gezien op het puur elektrische aanbod. De recent gepresenteerde e-Crafter is namelijk vooral geschikt voor stadsdistributie. Bovendien is het laadvermogen van de Crafter HyMotion gelijk aan dat van de dieselmodellen. De 4,2-tons waterstofbus heeft daarnaast een actieradius van ruim 500 km.

Brandstofcelaandrijving zoals in de Crafter HyMotion is aanzienlijk duurder dan elektrische aandrijving. Volkswagen verwacht echter dat de productiekosten voor dit systeem per 2025 aanzienlijk lager zullen zijn. Rond die tijd zal de verkrijgbaarheid van waterstof ook veel beter zijn dan nu. Als bijvoorbeeld het aantal stations in Duitsland tussen 2025 en 2030 zoals verwacht toeneemt tot 1.000, zou dat genoeg zijn voor de commerciële doorbraak van brandstofcelaandrijving.

Crafter HyMotion, VW bus op waterstof - Automobielmanagement.nl

Crafter HyMotion, VW bus op waterstof

Een maand na de presentatie van de elektrisch aangedreven e-Crafter, stelt Volkswagen Bedrijfswagens de eveneens lokaal emissievrije Crafter HyMotion voor. Bij dit model krijgt de elektromotor zijn energie van een waterstof-brandstofcel.

Crafter HyMotion

De Crafter HyMotion is weliswaar een concept, het model is vrijwel productierijp en kan als aanvulling worden gezien op het puur elektrische aanbod. De recent gepresenteerde e-Crafter is namelijk vooral geschikt voor stadsdistributie. Bovendien is het laadvermogen van de Crafter HyMotion gelijk aan dat van de dieselmodellen. De 4,2-tons waterstofbus heeft daarnaast een actieradius van ruim 500 km.

Brandstofcelaandrijving zoals in de Crafter HyMotion is aanzienlijk duurder dan elektrische aandrijving. Volkswagen verwacht echter dat de productiekosten voor dit systeem per 2025 aanzienlijk lager zullen zijn. Rond die tijd zal de verkrijgbaarheid van waterstof ook veel beter zijn dan nu. Als bijvoorbeeld het aantal stations in Duitsland tussen 2025 en 2030 zoals verwacht toeneemt tot 1.000, zou dat genoeg zijn voor de commerciële doorbraak van brandstofcelaandrijving.