1 op 40 zou mogelijk moeten zijn. De ceo van A123 mocht zelfs op de koffie komen bij president Bush om erover te vertellen. Maar het Amerikaanse consumententestpanel ConsumerReport (www.consumerreports.org/cro/index.htm) testte een Toyota Prius voorzien van zo’n plug-in ombouw met zo’n lithiumion-accupakket (www.a123systems.com/). En wat bleek? Het pakket scoort benedenmaats.
Consumer Reports (CR) is volgens zerauto.nl, nieuwsblog over elektrisch en hybride autorijden, vergelijkbaar met de Nederlandse consumentenbond. Met zeven miljoen Amerikaanse abonnees is CR de grootste en best gewaardeerde Amerikaanse vereniging van consumenten. De geteste Prius is uitgerust met een Hymotion L5 conversiekit waardoor het gemiddelde verbruik moest dalen tot 1 liter op 40 kilometer. Dit cijfer blijkt niet haalbaar. Tijdens de testen scoorde de plug-in Prius een gemiddeld brandstofverbruik tussen de 1 op 17 en 1 op 28 over een afstand van 50 kilometer. Niet onverdienstelijk maar dit voldeed niet aan de verwachtingen van CR. De plug-in ombouw van de Prius kostte ongeveer elfduizend dollar. De investering is alleen rendabel bij bijzonder hoge kilometrages.
Duur lithiumion-accupakket maakt Prius niet veel zuiniger
De gerenommeerde Amerikaanse accuproducent A123 Systems kwam met een veelbelovend ombouwsysteem dat zou leiden tot een spectaculaire verlaging van het brandstofverbruik van hybride auto’s. Maar helaas.